Allt om #Tillväxtfonden

Tillväxtfonden – Changers Hub

En studie som blev en idé som blev en verksamhet med målet att förändra hela världen. Changers Hub är bolaget där drömmar blir verklighet och framgång är en demokratisk rätt. Det har gått snabbt. Väldigt snabbt till och med. Det som i september 2015 började med en förstudie i samarbete med Botkyrka kommun, Tillväxtverket och […]

Måns Nilsson

Tillväxtfonden: Aromer coffee bar

Bakom Aromer Coffee Bar står två kaffekonnässörer som vill förbättra världen genom hållbart och gott kaffe. För två år sedan förverkligade IT-säkerhetschefen Josef Rudenlöv och installationsgolvsexperten Oskar Freiman en dröm då de byggde kaffevagnen Aromer Coffee Bar. Vid sidan av sina ordinarie arbeten erbjuder de företag hållbart kaffe på konferenser, mässor och företagsfester. – Vi […]

Måns Nilsson

Tillväxtfonden: eat:em

Genom smart marknadsföring via sociala medier vill eat:em lära oss äta framtidens mat redan i dag.   2013 publicerade FN:s mat- och jordbruksorgan FAO en rapport om framtidens mat. Rapporten väckte stor uppmärksamhet då den fastslog att ett ökat intag av insekter, och då främst syrsor, i kosten effektivt skulle kunna bidra till att bekämpa […]

Måns Nilsson

Tillväxtfonden: VR Sverige

Teknologin har äntligen sprungit ifatt visionerna och kommer förändra samhället! Det menar VR Sverige, Sveriges ledande nyhetssajt för allt relaterat till Virtual Reality och Tillväxtfondens åttonde investering.   VR Sverige har sedan starten 2013 rapporterat om framväxten och utvecklingen av VR i Sverige och världen och har med tiden kommit att bli en viktig källa […]

Måns Nilsson

Tillväxtfonden: Vårduppdrag.se

Företag som Uber och Aribnb har öppnat upp marknaden för digitala marknadsplatser. Nu lanserar Vårduppdrag.se en plattform som utlovar digital effektivisering och kostnadsbesparingar i vårdbemanningsbranschen. I november 2015 stod Kristian Magaliff och svettades på gymmet när idén om en digital marknadsplats för vårdbemanningsbranschen plötsligt dök upp. En digital lösning som skulle  kombinera kostnadseffektivitet och förenklade […]

Måns Nilsson

Tillväxtfonden: Vandringsbloggen

En längtan till att komma ut i naturen blev startskottet för Angeliqa Mejstedts Vandringsbloggen. Tre år senare är hon sitt eget mediehus som genom inspiration, kunskap och gemenskap samlar besökare kring en digital lägereld. Vandringsbloggen är idag Sveriges största blogg om vandring. Bloggen grundades 2013 av Västeråsbon Angeliqa Mejstedt, och hon producerar själv allt material […]

Måns Nilsson

Tillväxtfonden: Jacobssons Städ

Jacobssons städ är ett litet familjeföretag som varit verksamma i 28 år. Inte mycket har ändrats sen starten men nu har de beslutat sig för att modernisera och digitalisera delar av sin verksamhet. Med stödet från Tillväxtfonden kan de äntligen lägga undan stämpelklockan och pensionera faxen. I snart tre decennier har Mariestadsföretaget Jacobssons städ varit verksamma. Deras […]

Måns Nilsson

Tillväxtfonden: Yollibox

Tillväxtfondens tredje investering placeras i  Yollibox. Ett företag som gör ekologisk yoghurtglass för alla smaker, och som genom digital marknadsföring lyckats skaka om en analog bransch. 2012 startade Sofie Stenmark och Victoria Carlsson Yollibox. Frozen yoghurt hade vid den tiden inte gjort sitt stora genombrott i Sverige och de två nyblivna entreprenörerna kunde påbörja sin produkt- och varumärkesutveckling. Sen gick det […]

Måns Nilsson

Tillväxtfonden: Fieldly

Tillväxtfondens andra investering placeras i Fieldly. Ett teknikföretag som utvecklar ett molnbaserat projekthanteringssystem specialanpassat för byggbolag. Ett bygge är en gigantisk apparat med ett stort antal roller och funktioner som måste samarbeta för att hålla tidplaner och kostnader under kontroll. Efter att i alla år ha blandat manuella och automatiserade processer står branschen idag inför […]

Måns Nilsson

Tillväxtfonden: Luckan

Nu är Tillväxtfondens första investering gjord och valet föll på det nystartade bolaget Luckan. Företaget erbjuder en digital tjänst som gör det möjligt att samlat i en app besöka stadens fristående butiker online. På så vis kan kunderna både se butikernas utbud inför ett besök, eller beställa hem saker till dörren på en gång. Luckan […]

Måns Nilsson