Allt om #Chef

En bra ledare har dåligt självförtroende

Nog finns det en bild av den goda ledaren som en person med bestämd haka och stadig blick som pekar med hela handen. En person som aldrig tvekar om något – allra minst sin egen förmåga. Men nu visar en ny studie att det är dags att omvärdera den bilden. För det är chefen som […]

Måns Nilsson

Hjälp medarbetaren lösa sitt problem

Det finns en utmaning som i princip alla chefer och arbetsledare brottas med: Det faktum att medarbetarna också är människor. Vilket innebär att de ibland har personliga problem. Äktenskap trasslar, barn har problem i skolan, utmattning och depressioner är vanligt förekommande. Ibland kan privatlivet vara så pass krångligt att prestationen på arbetsplatsen påverkas. Vad ska en bra arbetsledare med […]

Måns Nilsson

Chefen kan vara både stark och snäll

Ska chefen vara snäll eller inte? Skandalen med Volkswagen-koncernens utsläppsfusk kastar nytt ljus på frågan. För det hårda ledarskapet med chefer som inte accepterar misslyckanden presenteras nu som en förklaring till att det kunde gå som det gjorde på Volkswagen. Samtidigt är det ju så att alla företag behöver tydlig ledning för att utvecklas och nå […]

Måns Nilsson

”Ledarskap ska förändras med samhället”

Förr i tiden var chefen den som bestämde och satt på toppen av en organisation. Men chefsroller och ledarskap har förändrats, enligt Petra Rosenberg, utvecklingsansvarig för IHM Business Schools ledarprogram. Nu ska chefen kunna inspirera och motivera de anställda. – Ledarskap ska förändras i takt med samhället, det är naturligt, men många ledare har svårt att anpassa […]

Måns Nilsson

Bli en bättre chef genom feedback

Som vi berättade i förra veckan visar aktuell forskning att svenska chefer tror att de lägger 40 procent av sin tid på att ge feedback, medan siffran i själva verket är två procent. Men hur blir du den återkopplande chef som medarbetarna vill ha? Planera in feedback Lars Einar Engström, entreprenör och föreläsare på IHM Business […]

Måns Nilsson

3 tips som gör dig till en bättre ledare

Att vila och ta paus från jobbet ibland är viktigt. Faktiskt ännu viktigare för dig som är chef än för andra. Det skriver psykologen Ron Friedman i en artikel på Psychology Today. Lyhördhet, god kommunikation och ett stabilt psyke är grundpelarna i ett gott ledarskap, men dessa förmågor är också de som påverkas mest av […]

Måns Nilsson