Mobiltelefon lyfte trädvård

Moa Thorsell

Även för ett företag med en så praktisk verksamhet som trädvård är en mobiltelefon central. Den gör kunderna nöjdare.

mobiltelefon

Ett träd har en livslängd på mellan 200 och 1 000 år. Däremellan behöver de tas omhand – särskilt om de står på gatan, i en villaträdgård eller på en innegård. Annars kan grenar riskera att rasa på elledningar eller lyktstolpar och trädkronor bli alltför stora.

Stockholmsbaserade Trädmästarna är ett av Sveriges äldsta arboristföretag med ett tjugotal anställda och ett erbjudande som är fullständigt hands-on. Trädspecialisten hjälper kunder att ta ner, beskära och vårda träd och för att lyckas krävs en kommunikation som är mobil. En blandning av Samsung Galyxys, Sony Xperias och Iphones från Tele2, löser utmaningen.

mobiltelefonArborist? 
Trädexpert
(Arbor = träd på latin)

 

– Vi skickar trädbilder och arbetsspecifikationer till personal ute på fält och kunderna skickar också ofta bilder till oss, säger Jessica Westerlund Thuring som är administrativt ansvarig på Trädmästarna.

Instruktioner på mobiltelefon

Trädmästarna kan till exempel få i uppdrag att reducera en del av en trädkrona eller spara en gren för insynsskydd. Personalen som utför arbetet är därför beroende av att kunna ta emot detaljerade instruktioner på sin mobiltelefon. Bilder och information säkerställer bland annat det mest essentiella – att de väljer rätt träd.

Vi behöver skicka bilder och instruktioner till personal ute på fält.

Jessica Westerlund Thuring, Trädmästarna

 

mobiltelefon

Att såga ner trädkronor som blivit för stora är ett vanligt uppdrag för Trädmästarna.

Arbetets omfattning och prissättning avgörs alltid på plats, i ett möte hos kunden. Det är inte alltid samma personal som sedan utför arbetet och därför är en vattentät överlämning avgörande. På Trädmästarna vill man därför ta delningen av information till nästa digitala nivå.

– Redan vid första mötet med kunden, då vi besiktigar och gör en offert, vill vi ta bilder av träden som vi kan koppla till våra anteckningar och dela med dem som ska utföra jobbet.

Dropbox ger insyn

Genom att samla all information på Dropbox vill Trädmästarna minimera riskerna för informationsluckor och dessutom effektivisera arbetet. Personalen kan sedan direkt på plats, med hjälp av data, ta del av både anteckningar och bilder via telefon eller på surfplatta. Det nya och mobilare arbetssättet ger en bättre inblick i kundens förväntningar och i förlängningen kan Jessica Westerlund Thuring tänka sig att även kunden får tillgång till materialet, för ytterligare insyn i arbetsprocessen.

mobiltelefon

Trädmästarnas medarbetare är beroende av detaljerad och exakt information, oavsett var de befinner sig, för att kunna göra ett bra jobb.

– Ju mer exakt information i alla led, desto nöjdare blir kunderna. Vi har redan väldigt nöjda kunder men för oss handlar det alltid om att bli ännu bättre.

Hårdvara ger Trädmästarna

Effektivare internkommunikation

Mobil tillgång till uppdragsunderlag

Nöjdare kunder

Få ett specialerbjudande

Skriv in dina uppgifter så ringer Tele2 upp och skräddarsyr din optimala hårdvarulösning. Helt gratis och utan förpliktelser, så klart!

Alla fält markerade med * är obligatoriska.


Genom att klicka på skicka accepterar du villkoren i Tele2s integritetspolicy.

Fortsätt läsa!

Flow börjar med rätt hårdvara 

”Digitalisering är ett måste”

Väx med mobila produkter

Hitta rätt teknikpark

Håll dig uppdaterad

Prenumerera och håll koll på de senaste nyheterna med vårt nyhetsbrev: