Företagsnytta med Snapchat

Moa Thorsell

Publiken sviker Twitter och vallfärdar till Snapchat. Några av världens största varumärken har hittat vägar att kommunicera via Snapchat, men är det mödan värt för ditt företag?

snapchat

1 av 4 använder Snapchat

Snapchat är för ungdomar. Ungefär så har det låtit sedan appen lanserades 2011. Men det är helt enkelt inte sant. Enligt Svenskarna och internet 2016 växer Snapchat mest bland de sociala nätverken och en fjärdedel av alla svenska internetanvändare använder i olika utsträckning appen. Det är fortfarande glest med användare över 35 år är men i åldersspannet 26–35 har de mer än fördubblats under 2016.

Läs mer: Så når du svenskarna på internet

Unik men utmanande storytelling

Snapchat är kanske det sociala nätverk som skiljer sig mest från övriga plattformarna. Bilder och filmer ramas in med typsnitt, filter, linser och färger för en personlig storytelling – och inget sparas. En snap försvinner efter några sekunder och en story efter 24 timmar. Effekten är en direkt multimediaupplevelse som rätt företag kan dra affärsnytta av. Svenska Spotify och rymdjätten NASA är två exempelt på företag som hittat helt rätt med sin närvaro på Snapchat.

Tänk först – snapchatta sen

Hur vet du då om Snapchat är något för ditt företag? Svaret är enkelt: om du hittar ett tydligt syfte med kommunikationen. Finns din målgrupp där och förstår de varför de ska följa dig? Då är det bara att köra. Men låt inte kreativitet göra avkall på strategi. Sätt en strategi med riktlinjer för vad som ska publiceras, när och av vem. Lekfullhet går före kvalitet, men skärmdumpar kan fortfarande föreviga innehållet så välj det med omsorg. Och som vanligt, håll det kort. Stillbilder förtjänar några sekunder och en story max ett par minuter.

Väx med analys

Snapchat är en pina för alla trafikanalytiker som vant sig vid analysverktyg som sprutar ur sig enorma mängder data. Snapchat är inte lika generöst utan begränsar sig till att redovisa öppningar, visningar och skärmdumpar av dina bilder. Snaplytics hjälper dig med jobbet. Följare behöver du hitta själv. Sprid snapchatnamn och snapkod på alla plattformar och om budget finns, testa sponsrade geofilter, linser och snapannonser.

Så varför ens bry sig? Tja, via Snapchat kan du skapa en lekfull och personlig röst i bruset som bryter av mot din övriga kommunikation. Målgruppen är ung och med rätt strategi kan du synas för en publik känd för sin lojalitet och mediekonsumtion – vill du verkligen gå miste om den chansen?

Läs mer: Digital med gratis utbildning

Håll dig uppdaterad

Prenumerera och håll koll på de senaste nyheterna med vårt nyhetsbrev: