Bli viral med rätt content

Moa Thorsell

content

Sociala medier har blivit hygienfaktor i kommunikationsstrategin, men utan genomtänkt content uteblir effekterna. Säkra framgången med sju insatser.

Många företag skapar plikttroget användarprofiler och skjuter content från höften i hopp om en viral succé. Tyvärr ett säkert recept för att misslyckas med sociala medier. Användarna dränks av innehåll som slåss om deras uppmärksamhet. Det finns inga genvägar – enda sättet att nå fram i bruset är att skapa genomtänkt content.

1. Se bortom varumärket

Det är ingen tillfällighet att företag har utgivare och anställer journalister. I dag räcker det inte med marknadsföring för att skapa varumärkeskännedom – det krävs välarbetat innehåll som undervisar, inspirerar och underhåller. Försvarsmakten lyckades med sin träningsapp som resulterade i 10 000 nedladdningar i App Store redan första dagen. Men så klart var inte appen och nedladdningarna det viktigaste utan uppmärksamheten content marketing-initiativet genererade.

2. Hitta rätt estetik och röst

En förutsättning för lojala följare är att skapa en värld de känner igen sig och hemma i. Det måste finnas en röd tråd i inläggen som ger en känsla som är större än varumärket. Slarva inte, se till att lägga tid på att hitta rätt estetik och röst. Välj med omsorg filter eller färgton för bilderna och ett språk som talar direkt till målgruppen. För en personligare touch kan ett mer lockande användarnamn än titeln på företaget vara en bra idé.

3. Storytelling med film

Som sagt, content behöver inte ha med varumärket att göra utan det handlar om att skapa en berättelsevärld som människor kan knyta an till. Film är en perfekt kanal för storytelling och reaktioner, delningar och kommentarer kan ge varumärket vingar. Varje dag tittar YouTube-användare på hundratals miljoner timmar innehåll. Har du inte budget att beställa film kan du själv sända live i sociala medier. Algoritmerna gynnar film, vilket är skäl nog att släppa lös kreativiteten.

4. Direkt dialog med chatbott

Att ständigt finnas direkt tillgänglig för kunder är en lyx endast de allra största företagen skulle ha råd med. Men AI har kommit till vår räddning. Chatbottar ger kunderna direktkontakt och guidning till content som passar just deras behov – oavsett tid på dygnet. SEB är ett av de företag som hakat på trenden, med den digitala medarbetaren Amelia som sköter bankens interna IT-support.

5. Låt data driva din storytelling

Det är snudd på omöjligt att navigera på känsla i en ocean av content. Baserar du i stället besluten på data har du betydligt bättre chanser att nå målgruppen med ditt budskap. Ta reda på vilket innehåll som engagerar följarna och lägg tid på att förbättra det. Håll också koll på branschen och konkurrenterna för att se vad som fungerar och är aktuellt. Med storytelling som är angelägen för följarna skapar du bäst chanser för engagemang.

6. Åk snålskjuts med branded content

I jakten på räckvidd behöver man inte stanna vid att använda det egna varumärkets plattform. Med branded content som advertorials, native advertising och sponsrat innehåll utnyttjar du någon annans och riktar ditt innehåll till en helt ny publik. Viktigt är att välja en partner som ditt företag vinner på att förknippas med och med en målgrupp som skulle kunna vara intresserade av det ditt företag erbjuder.

7. Skapa engagerat community

Se till att skapa en virtuell mötesplats där användarna känner sig delaktiga och diskuterar och interagerar med ditt varumärke. Bilmärket Nissan har lyckats med detta genom att låta sina entusiaster bidra med bilbilder till inläggen. Initiativet har skapat engagerade användare och en plattform där community managers kommenterar följarnas innehåll i stället för tvärtom. Bästa och mest trovärdiga marknadsföringen är kundernas egen.

Källa: NewsWhip

Håll dig uppdaterad

Prenumerera och håll koll på de senaste nyheterna med vårt nyhetsbrev: