5 frågor för lyckad mobil marknadsföring

Moa Thorsell

Det digitala livet är enklare än någonsin men samtidigt är internetanvändarna mer krävande. Lever du upp till deras förväntningar?

mobil marknadsföring

1. Mäter du mobil marknadsföring?

Mobiltelefonens lättillgänglighet är oslagbar och den vinner alltmer tid från datorn. 78 procent av svenska befolkningen använder internet på mobilen och surfandet på telefonen har på ett år ökat med en timme till nio timmar per vecka. Bevisligen kommer många att se din digitala insats i mobilvy och därmed har en sammanslagen statistik spelat ut sin roll. Vill du veta vad som fungerar på mobiltelefonen behöver du tillägna den en egen analys.

Läs mer: Analysverktygen som bäst bevakar konkurrenten

2. Svarar du kunderna i realtid?

Mobilen har gjort vårt surfande oändligt mycket mer flexibelt men också påverkat våra förväntningar. Vi vill ha återkoppling och information direkt och en kund som inte får svar blir tveklöst en negativ ambassadör för ditt företag. Sätt en strategi för kundbemötande redan vid innehållsplaneringen och budgetera så att du kan ge kunden svar när den vill ha det.

Läs mer: Flytta kundtjänsten till molnet

3. Ger du rätt innehåll i rätt ögonblick?

En köpresa kan se väldigt olika ut och tack vare analysverktygen kan vi få oumbärlig insikt i den. Vissa kunder bestämmer sig snabbt medan andra behöver mycket information. Kort sagt finns det ingen magisk annonskampanj som fungerar för alla. Med en överblick över de vanligaste beteendena möter du kunden på rätt nivå.

Läs mer: Har du koll på kundresan?

4. Gör du skillnad på film och film?

Vill du skapa budskap som berör är film ett säkert kort och en sak är ännu säkrare – människor gör inte längre skillnad på online och linjär film. De ser vad de vill, när de vill och på den skärm de vill. Du behöver för den sakens skull inte slopa linjär tv, men förlita dig inte på att den ensam ska göra underverk. Det är viktigt att komplettera tv-kampanjen med en nätsatsning.

Läs mer: Bli viral med rätt content

5. Tänker du mobilt först?

Det räcker att jämföra datorns och surfplattans storlek med mobiltelefonens för att inse att förutsättningarna för digitalt innehåll är väsensskilda. Telefonen spelar en avgörande roll i människors liv och vikten av mobilanpassning och responsiva hemsidor har vi hört till leda. Men handen på hjärtat – tänker du verkligen mobile first? Haka inte plikttroget på mobiltänket i slutet utan se till att det är centralt i alla kreativa processer.

Läs mer: Så når du svenskarna på internet 

Källa: Think with Google

Håll dig uppdaterad

Prenumerera och håll koll på de senaste nyheterna med vårt nyhetsbrev: