10 SEO som verkligen funkar

Moa Thorsell

SEO

Vi översvämmas av SEO-tips som snabbt utdateras eller helt enkelt inte fungerar. Här är tio enkla strategier som utan tvekan förbättrar din hemsidas sökrankning.

1. SEO som ger high content

Första grundläggande SEO-insatsen är att skapa BRA innehåll och att sedan sprida det. Känner ingen till ditt innehåll kan inte heller Google veta att det är bra. Använd relationer, email, sociala medier och annonsering för att nå ut. När andra länkar till och delar ditt innehåll kommer det rankas som ”high content”.

2. Gör marknadsföringsplan för SoMe

Sociala medier är avgörande för att lyckas med spridning – ju fler länkningar och delningar i de olika nätverken, desto högre rankas ditt innehåll. Ta därför tid att fundera över hur du bäst ska nå ut med budskapet och gör en marknadsföringsplan. Annars glömmer du garanterat någon viktig pusselbit.

3. Radera duplicerande innehåll

Flera landningssidor med snarlikt innehåll är en förlegad SEO-teknik. Se i stället till att 80 procent av allt på en sida är unikt. Radera duplicerande innehåll eller slå ihop det på en sida om så krävs. Annars nosar sökfiltret Google Panda Update upp det och priset att betala är försämrad rankning.

4. Ta bort dåliga backlinks

Alla länkningar är inte av godo. Därför är det bra att använda ett analysverktyg för backlinks för att få översikt och kunna ta bort eventuella dåliga inlänkningar till din hemsida. Du kan smidigt exportera alla inlänkningar till din domän och sedan se till att ta bort dem som du inte vill kännas vid.

5. Sätt företaget på kartan

Att placera dig lokalt på kartan är ett måste, särskilt för alldeles nystartade företag. Se till att ditt företag listas på Google My Business och använd verktyg som Moz Local eller YEXT för att det ska dyka upp i lokala sökmotorer. Väldigt enkla SEO-insatser som ökar chanserna för räckvidd på geografisk nivå.

6. Lär av viralt innehåll

Skapar du innehåll utan att hålla koll på data och trender? Prickskytte med ögonbindel har dåliga förutsättningar att lyckas och samma gäller för innehållspublicering i blindo. Med verktyg som Buzzsumo kan du följa vilket innehåll som får viral snurr. Gör research och anpassa budskapet därefter.

7. Optimera sidan för Google

Det finns en hel del SEO som kan göras direkt på sidan. Gissa dig inte fram utan börja med att göra en grundlig sökordsanalys för att kunna hitta de bästa nyckelorden för varje specifik sida. Redigera sedan sidornas metatitlar, beskrivningar, url:er, H1-taggar och innehåll därefter.

8. Se över hastigheten

Sedan 2016 har hemsidans hastighet varit en av de viktigaste tekniska sökmotorsoptimeringarna. Snabbheten rankas av Googles Page Speed Tools och är en förutsättning för att hamna högt i organiskt sök. Men oroa dig inte, verktyget föreslår också förbättringar för att öka farten.

9. Testa användarvänligheten

Det fokuseras mycket på vikten av UX ur en användares perspektiv men många missar att även sökmotorsjätten är känslig för användarupplevelsen. När en hemsida är användarvänlig interagerar besökarna positivt och då rankas den högre av Google. Så glöm inte bort att användartesta!

10. Länka samman sidor

En enkel SEO-rutin att anamma är att länka samman sidor på hemsidan. Förutom att det uppmuntrar besökaren att klicka sig vidare så kvalitetssäkrar en sida med bra innehåll sidan den länkar vidare till. Innehållet kan dessutom få ökad livslängd. Se bara till att länkningen känns logisk och värdefull.

Källa: Small Business Trends

Håll dig uppdaterad

Prenumerera och håll koll på de senaste nyheterna med vårt nyhetsbrev: