Rusta dig för julhandeln på nätet

Moa Thorsell

E-julhandeln förutspås slå nytt rekord med en förväntad handel om 7,6 miljarder kronor. Se till att kunderna hittar just ditt företag.  Här får du en checklista för en sista minuten-översyn av er webb.

julhandel

Rekordförsäljning på nätet

Enligt Postnords E-barometer kommer vi i år köpa julklappar för rekordhöga 7,6 miljarder kronor – hela 2,6 miljarder mer än 2015. Frågan är inte längre om kunden kommer att köpa julklappar på nätet utan om den kommer att välja just din webbplats som köpställe. Även snygga och välfungerande sidor behöver ses över. Gå genom din sajt och kolla om du kan skruva ytterligare för att vinna fördelar i striden om kundernas gunst i rekordhandeln.

1. Använd kanaler som fungerar

Första tipset är tveeggat. I vanliga fall hade vi sagt precis tvärtom, men det är kort om tid kvar och handeln redan igång. Då saknas tiden att experimentera med trial and error. Julen är kort och det finns helt enkelt inte tid att bygga upp nya kanaler, varken för personal eller upptagna kunder. Har du till exempel inte använt Snapchat tidigare är det ingen bra tid att dyka på det just nu. Fokusera i stället på säkra kort, som du vet ger resultat, och se till att vara tydligare än konkurrenterna.

Läs också: 5 myter om digital marknadsföring

 

2. Satsa på digital annonsering

Lägger ditt företag redan pengar på digital annonsering? Då är det dags att öka insatsen. Under julen kan du nå en större kundkrets, men för att överhuvudtaget delta i den digitala striden mot konkurrenterna krävs synlighet. En retargetingkampanj kan vara ett effektivt sätt att ge redan intresserade kunder en sista knuff att öppna plånboken. Om möjligt mät resultaten av annonserna i realtid, och låt dem i någon mån styra strategin för dagen/veckan/produkten.

 

3. Bort med hindren i köpresan

Tänk efter, vad är avgörande för att du ska handla på nätet? Är inte webbplatsen snabb, tydlig och trygg kan den mest motiverade kund gå förlorad. Säkerställ därför att det inte finns hinder på köpresan. Gör kundtjänst lättillgänglig, åtgärda långa laddningstider och tydliggör förvirrande information. Se också till att vara transparent med hur kunddata används samt hur frakt och retur fungerar. En positiv köpresa är en stark word-of-mouth-faktor.

Läs också: Har du koll på kundresan?

 

4. Bygg förtroende med skryt

Ju snabbare du vinner kundens förtroende, desto högre är oddsen för att den ska välja att handla på just din webbplats. Behåll kundens flyktiga uppmärksamhet genom att signalera trovärdighet redan vid första besöket. Skryt med gott samvete om att e-handeln är utnämnd till ”Årets e-handlare” eller att kassan är skyddad med ett särskilt säkerhetssystem.

 

5. Guida kunden med landningssidor

En målmedveten kund vill hitta rätt direkt och krävs det för stor insats väljer den troligtvis en konkurrerande webbplats. Är trådlösa hörlurar bästsäljaren, skapa en landningssida med tre favoritmodeller och guida kunden rätt på en gång. På köpet får den vilsna kunden tips om den ultimata julklappsidén.

 

6. Satsa på sökord som konverterar

Ta reda på vilka sökord som leder fram till köp på just din hemsida och investera i dem. De mest konverterande orden är inte alltid de självklara och endast mätningar kan ge svar på köparens sökbeteende. Kanske är det till och med så att en felstavad sökning är den som ger mest ROI.

Läs också: Konkurrera smart med SEO

 

7. Skicka fler mail

Om du redan skickar mail till dina kunder, se till att skicka fler – men utan avkall på syfte. Utskicken måste vara användbara, annars hamnar de i papperskorgen eller ännu värre, markeras som spam. Ge den stressade kunden vägledning i julhetsen med erbjudanden och julklappstips. Eller varför inte arrangera tävlingar. Var kreativ, med kundens intresse i fokus.

Läs också: Företagare! 4 viktiga tips om marknadsföring

 

8. Hjälp Google hitta dig lokalt

Med fiffiga Google anpassar sig sökresultatet efter var man geografiskt befinner sig. Kunder väljer gärna ett lokalt företag framför ett utomlands, även när de shoppar online. Ägna därför några minuter till att skapa en företagsprofil på Google My Business. Vips når du närområdets potentiella kunder, som står redo att sätta sprätt på sina julklappspengar.

 

 

Källa: Open forum

Håll dig uppdaterad

Prenumerera och håll koll på de senaste nyheterna med vårt nyhetsbrev: