Att vara digital på mässan

Måns Nilsson

Även om julen sakta närmar sig och 2017 än så länge känns avlägset är det hög tid att se över vad som händer i Q1. Ska du ställa ut på någon mässa? Läs först våra tips.

Att vara digital på mässan

Är du en av alla företagare som plikttroget ställer ut på kostsamma mässor men har svårt att omsätta deltagandet i möten och leads? Du är inte ensam om den känslan. Men publiken är där. Kunderna, konkurrenterna, upphandlarna och branschmedia. I en tid som präglas av innovation och digitalisering är mässan en ypperlig skådeplats för att nyansera eller skifta bilden av ditt företag. Med en genomtänkt plan kan varje samtal och besök rendera data som går att använda i uppföljningsarbetet.

 

Kan en mässa vara digital?

På de flesta mässor scannas QR-koder och besöksbrickor, men den insamlade datan tas sällan om hand. Att ditt företagsnamn presenteras i en tryckt katalog är en klen tröst, för handen på hjärtat – hur ofta lusläser du katalogen? Så hur använder du deltagandet på mässan för att presentera dig och ditt företag. Visa upp era produkter och generera nya leads? Jo, genom att tänka till när du inreder din monter. Här är fem bra tips:

 

  1. Investera i rätt teknik

En robot eller ett fotobås är onekligen festliga inslag på en mässa men inte vad som behövs för att du ska få med dig data att arbeta vidare med. Lägg istället fokus på ett smart sätt att göra leads av ett besök. Byt visitkort mot en upplevelse, låt besökaren testa en produkt som kräver någon form av registrering. Låt fantasin flöda, men nöj dig inte med att underhålla besökaren, se till att du planerar för att minnas dem.

Läs mer: Affärsnytta i den virtuella världen

 

 

  1. Sikta rätt med B2C

Business-to-consumer har länge varit på tapeten men dessvärre misslyckas många företag med denna marknadsstrategi på mässor. Gå till dig själv – om du som konsument föredrar att möta ett företag via telefon eller surfplatta gör förmodligen dina kunder det också. Om du kan skapa en delningsfaktor av mötet med kunden, gör det! När kunderna delar upplevelsen av att träffa dig med varandra vet du att du träffat rätt.

Läs mer: Så når du svenskarna på internet

 

  1. Tänk utanför montern

Bara för att ditt eller dina konkurrenters mässupplägg sett ut på samma sätt år efter år betyder det inte att du måste fortsätta i samma spår. Tvärtom! För att sticka ut behöver du göra upp med gamla traditioner och våga bryta ny mark. Tänkt bort vad du tror förväntas av dig, tids nog kommer förväntningen vara att du ständigt överraskar.
Läs också: Företagare! 4 viktiga tips om marknadsföring

 

  1. Samarbeta med andra företag

    Ensam är inte alltid stark. Det kan det vara en bra idé att hitta ett annat företag med liknande behov. Slå samman resurserna och utveckla en skräddarsydd teknik – till exempel ett verktyg för uppföljning av potentiella kunder.

    Läs också: 5 tips för ett lyckat partnersamarbete

     

     

  2. Tänk på miljön

    Låt oss vara uppriktiga – kataloger, broschyrer och flygblad hamnar ofta i papperskorgen och ger både mottagaren och företaget dåligt miljösamvete. Erbjud din information digitalt istället. Stoltsera med ert hållbarhetsarbete och visa på innovation. Det lönar sig.

     

    Så, innan du fyller bilens baklucka med gamla rollupsen och produktkataloger. Tänk igenom hur du vill uppfattas, vilka digitala möjligheter som finns med din närvaro och hur du skapar leads av att bara finnas tillgänglig. Med tekniken kan du nå dit, och kanske längre ändå.

     

    Källa: Information Age

Håll dig uppdaterad

Prenumerera och håll koll på de senaste nyheterna med vårt nyhetsbrev: