Så når du svenskarna på internet

Måns Nilsson

Ett budskap kan vara hur genomtänkt som helst, men vet du inte var målgruppen finns når det ändå inte fram. Årsrapporten Svenskarna och internet har järnkoll på folkets internetvanor. Det här ska du veta.

iis16-660x409

Digitaliseringen rusar fram och påverkar i dag alla delar av vårt samhälle. Undersökningen Svenskarna och internet 2016 är en viktig kompass i den digitala djungeln. Den bekräftar att internet är vägen att nå ut, att mobilen blir allt viktigare och att användandet av sociala medier har fördubblats.

 

Fler devices och mer mobilsurf

Den genomsnittliga internetanvändaren spenderar 24 timmar på nätet i veckan. Det blir också vanligare att man har flera olika devices. 92 procent har i dag en dator, 81 procent en smart mobil och 65 procent en surfplatta. I varje hem finns det i genomsnitt drygt två datorer och en surfplatta.
Det räcker att resa kommunalt för att upptäcka vilken roll mobiltelefonen spelar i våra liv. Digitala experter har länge påpekat att alltmer sker via telefonen och de har fått rätt. 78 procent av befolkningen använder internet på mobilen och i genomsnitt nio timmar per vecka, en timme mer än förra året. 41 procent har en Iphone, 37 procent en Androidtelefon och 3 procent en annan modell.

Vilka är då de som inte använder internet? I dag är de endast 7 procent av befolkningen och hälften av dem över 75 år. Men intresset bland de äldre ökar – se bara på den 104-åriga bloggerskan Dagny Carlsson. Och mycket talar för att det med nästa generation inte längre finns något motstånd mot internet.
Läs mer: Google: Så använder ni era digitala enheter

 

Litet genomslag för home office

Internet har blivit ett viktigt arbetsverktyg som vi använder flera gånger om dagen. Faktum är att vi inte längre fysiskt behöver vara på arbetsplatsen för att sköta vårt jobb. Men home office har ändå inte slagit igenom på bred front. Endast 2 procent av hela befolkningen arbetar i dag till största delen hemifrån. En annan effekt av vår höga uppkopplingstid är att vi blir vi mer tillgängliga. Till exempel läser nästan hälften sina jobbmail under semestern. Hur detta påverkar arbetssituationen och hälsan i långa loppet återstår att se.
Läs mer: Stoppa tidstjuven – organisera din mail

Facebook vanligast bland sociala medier

Sociala medier spelar en stor roll i svenskarnas vardag. De senaste sex åren har användandet fördubblats, från 28 till 58 procent. Den genomsnittliga användaren är aktiv drygt en timme om dagen, kvinnor i genomsnitt två timmar mer än männen och mer än hälften av besöken sker på mobil.

Facebook är fortsatt populärast (71 procent) följt av Instagram (44 procent). Snapchat som lanserades 2011 har redan lockat till sig en fjärdedel av internetanvändarna men knappt några över 56 år. Twitter är det enda sociala nätverket som sedan förra året minskat i användning, från 22 till 18 procent.
Satsa på rörlig bild! Det hör vi ofta. Studien bekräftar att detta är en framgångsrik väg att gå. Youtube är nämligen den populäraste sajten i alla åldrar – otroliga 100 procent av 11–19-åringarna använder internettjänsten och till och med internetanvändarna över 76 år har hakat på, 80 procent närmare bestämt.

Aktiviteten i de sociala medierna visar på stora marknadsföringsmöjligheter men ställer höga krav på innehållet. Färre postar innehåll men fler delar. Med andra ord är hög räckvidd inom räckhåll, men med rätt budskap.
Läs mer: Så möter du kunderna på Facebook

 

Enklare med internetbank och BankID

Fler av svenskarnas inköp görs på nätet. Där kan vi jämföra priser och bestämma oss i lugn och ro. Nio av tio internetanvändare har någon gång e-handlat och i yngre åldrar gör nästan alla det regelbundet.

Från shopping till privata ärenden – internet underlättar våra liv. Majoriteten sköter i dag sina bankärenden online och använder BankID för att logga in och signera. Allteftersom vi vänjer oss vid smidiga nättjänster blir det alltmer kritiskt att företagen tillgodoser de digitala behoven. Det räcker heller inte med att erbjuda en tjänst för en device. I dag är mobilanpassning en nödvändighet.
Läs hela rapporten HÄR

 

Text: Moa Thorsell