Flytta kundtjänsten till molnet

Måns Nilsson

(3 minuters läsning) Med en molnbaserad flerkanalslösning förenklas och förbättras kundkontakten utan att riskera avkall på det personliga bemötandet.
contact-center660x409

Dagens kunder som söker sin kundtjänst har ofta en palett av kanaler att välja bland. E-post, telefonsamtal, sms, chatt eller sociala medier – vägvalen är många. Flexibelt för kunden men många gånger spretigt för kundtjänsten. Att tvingas växla mellan olika system för att möta kunden där den befinner sig gör det svårt att hålla svarstiderna nere. Den molnbaserade flerkanalslösningen Tele2 Contact Center löser dilemmat och sparar både tid och pengar. Med en enkel och flexibel plattform får kunden kort sagt bättre service.

 

Alla kanaler i ett system

Med Tele2 Contact Center samlas alla kundärenden, oavsett kanal, på samma webbaserade plattform. Resultatet: en tydlig översikt som förenklar administreringen markant. Kundtjänstens personal loggar enkelt in på valfri enhet och kan sedan växla mellan kanalerna beroende på var kunden väljer att söka kontakt.
På så vis får kunderna snabbare svar oavsett hur, när och varifrån de hör av sig. Kompetensbaserad styrning ser till att ärendena hamnar hos den som bäst kan svara, och med callback-funktion och köhantering minimeras frustrationen vid väntetid. Vill man lyfta tjänsten ytterligare en nivå kan den integreras med olika affärssystem, till exempel ett CRM.

 

Kundtjänst efter kundens behov

Webbplattformen har ett användarvänligt och flexibelt gränssnitt där tjänsten enkelt kan skräddarsys efter kundens behov. Genom att exempelvis schemalägga bemanningen på de olika kanalerna och styra köernas öppettider kan man optimera kundens upplevelse. Inspelningsfunktion och medlyssning erbjuder dessutom verktyg för att säkerställa kvaliteten i kundsamtalen och coachning av medarbetarna.

Läs mer: Har du koll på kundresan?

 

Väx med statistik

Insamling av data blir hela tiden en allt viktigare aspekt av affärsutveckling och kundtjänsten ska såklart inte vara ett undantag. Tele2 Contact Center erbjuder både realtidsinformation och historisk data. I gränssnittet visas aktuell väntetid, antalet inloggad personal och om uppsatta mål för svarstiderna hålls. Schemalagda statistikrapporter gör det möjligt att analysera verksamheten långsiktigt och ger ett oumbärligt underlag för planering av bemanningen. En molnbaserad flerkanalslösning placerar kundtjänsten i fas med samtiden. På köpet kommer nöjdare kunder och mer pengar kvar i plånboken för företaget.

 

 

Läs mer om tjänsten på http://www.tele2.se/foretag/upptack/telefoni/telefoniplattformar/contact-center/