4 rimliga frågor att ställa inför en expansion

Måns Nilsson

Du är redo att erövra världen med din genialiska affärsidé, men tänker du rätt?  Kanske finns utvecklingsmöjligheterna egentligen närmare än du tror? 

4  rimliga frågor att ställa inför en expansion
Det spelar ingen roll om det handlar om att växa till en närliggande förort eller ett helt annat land. Att expandera sin business kan vara ett tveeggat svärd. Även med en genialisk affärsidé finns det absolut noll garantier för att det som lyckats på en plats ger samma resultat på en annan. Innan du börjar fila på din plan för världsherravälde, se till att ha svar på våra fyra avgörande frågor.

 

Vart vill vi vara, och måste vi dit på en gång?

Stora framgångar har en tendens att föda enorma visioner. Visst vore det fantastiskt att likt Hennes & Mauritz växa gränslöst med en ny butik om dagen. Men minns då att klädjättens första butik öppnades redan 1947 och då inte i New York eller Paris utan i Västerås. Framgångshistorier sker inte över en natt och de börjar nästan alltid i liten skala.

Att vilja vidare är i grunden en positiv känsla. Men se med kritiska ögon på vad som skapade din framgång från första början. Är det produkten i sig som gjort succé, eller var tajming och vart ni är lokaliserade viktiga faktorer? Det senare är en faktor som alltför ofta glöms bort och lämnar det expanderande företaget förbryllade till varför det inte går lika bra i den nya stadsdelen eller staden. Summa summarum, ibland kan det vara bättre att bygga vidare på ett framgångskoncept lokalt än att göra dyra misstag på annan ort.

 

Finns det en efterfrågan?

Utan en solid affärsidén är expansionen dömd att misslyckas. Vill fler kunder ha din produkt och finns behovet på andra marknader? Det kan låta självklart men antalet konkurser efter huvudlösa expansioner talar ändå sitt tydliga språk. Innan du ens funderar på att utöka behöver du stöd i en grundlig marknadsundersökning. Vilka konkurrenter finns? Finns  en tillräckligt stor målgrupp? Hur passar tjänsten in i människornas liv?

Att vara förälskad i sin affärsidé är ett bra framgångsbränsle, men  innebär inte per automatik att andra delar din känsla. Du kanske minns när Kalles kaviar åkte till USA för att spela in en reklamfilm. Framför kamerorna bjöds amerikanerna på kaviarmackor med kväljande provsmakare som följd. Den av svenskarna så älskade kaviaren ansågs helt oätlig i USA och den planerade expansionen till USA-marknaden fick ställas in.

 

Går det att hitta rätt kompetens?

Arbetsmarknaden är minst lika viktig att scanna av som konsumentmarknaden. Går det inte att hitta rätt kompetens går det helt enkelt inte att förverkliga affärsidén på den nya platsen. Se över vilken kompetens som behövs rekryteras för den tilltänkta satsningen och säkerställ att den finns inom räckhåll. En inte helt ovanlig lösning är att be några nyckelanställda följa med för att jobba upp din nya verksamhet. Har du personal som kan tänka sig att flytta temporärt, och hur löser du personalfrågan på längre sikt? Frågor, frågor, frågor…

 

Finns det nya möjligheter närmare hem?

Expansion behöver inte innebära att du ska starta en verksamhet på andra sidan Atlanten. Att i stället satsa slantarna på nya tjänster för redan existerande kunder kan ibland vara ett smartare alternativ. I en redan existerande kundrelation kan du hitta utvecklingsmöjligheter genom att gräva där du står.
Om du efter att ha svarat på alla frågor från djävulens advokat fortfarande ser möjligheterna till en framgångsrik expansion – ta chansen! Att låta din verksamhet blomma ut och se din affär i ny kostym är en dröm för alla entreprenörer. Jaga drömmen, och lycka till!

Håll dig uppdaterad

Prenumerera och håll koll på de senaste nyheterna med vårt nyhetsbrev: