Svenskarna vill ha mer

Måns Nilsson

I år fyller internet 25 år. Under ett kvarts sekel har möjligheten till uppkoppling successivt förändrat hur vi kommunicerar med varandra. Inte bara det. Ett pärlband av paradigmskiften har för alltid ändrat hur vi konsumerar, reser, arbetar och tittar på katter. 2016 är vi mer uppkopplade än någonsin, men verkar ändå långt ifrån nöjda.

driftarn-660x409

Redo för mer uppkoppling

I en Sifo-undersökning som nyligen gjordes på uppdrag av Tele2, svarade svenskarna att de nu är redo att koppla upp sig ännu mer. Dessutom visade det sig att vi verkar begränsa oss i vad vi väljer att ta del av på nätet. Närmare 6 av 10 (56 procent) upplever att de inte utnyttjar internets alla möjligheter i dag. Fler än 8 av 10 surfar ständigt på samma sajter och använder ganska få appar om och om igen. 7 av 10 menar att deras omgivning inte ställer krav på dem om att vara mindre online, t.ex. genom att minska sitt mobilanvändande eller sin skärmtid. Drygt 8 av 10 svenskar anser också att de kan uppleva saker på internet som de annars inte hade kunnat göra. Mer än varannan (55 procent) anser också att de genom internet kan möta människor som de annars inte hade kunnat möta.

 

Vad innebär då detta?

Internet har sen starten handlat om möjligheter. Varje ny utveckling har en gång varit en idé eller dröm om något som skulle bli bättre, snabbare, mer spännande eller smartare genom att använda uppkopplingens möjligheter. Milt uttryckt kan vi nog förvänta oss ytterligare paradigmskiften runt hörnet, och här har Tele2 bestämt sig att ta lead.
–   Uppkoppling är så mycket större än bara skärmtid. Vi vill inte begränsa människor, eller säga vad de ska göra eller inte göra. Vi vill visa att möjligheterna är oändliga och att du kan välja själv. Snart kommer vi i princip att kunna koppla upp vad som helst, säger Samuel Skott, VD på Tele2 Sverige.

 

Nya förutsättningar idag

Förutsättningarna för ett företag 2016 skiljer sig en del från hur det var 1991. Vi är tillgängliga var vi än befinner oss och behöver inte sitta på en stol vid ett bord med en telefon på för att kunna prata med kunder. Vi behöver inte terminalen på samma bord för att utföra en tjänst. Istället kan vi sitta på en bergstopp i Alperna och godkänna prototyper, ta ett säljsamtal från ett X2000 utanför Alingsås eller ta en snabb telekonferens från en hotellfoajé i Kiruna. Automatiseringar och digitalisering rensar upp bland monotona arbetsuppgifter och framför våra fötter ligger de oändliga ytor av okänd mark vi kallar möjligheter. Drömmar om något som skulle bli bättre, snabbare, mer spännande eller smartare.
Tele2 utmanar dig att maxa ditt företag, genom att maxa din uppkoppling.

Du hittar erbjudandet här

 

 

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av TNS Sifo, på uppdrag av Tele2, under perioden 15-26 september 2016. I undersökningen deltog 1 000 respondenter via en webbenkät. Undersökningen är riksrepresentativ.