Motiverade medarbetare i tre steg

Måns Nilsson

(2 minuters läsning) Dina anställda är din största tillgång. Men vad väntar de sig av dig? Här kommer tre områden du som chef kan fokusera på för att få motiverade medarbetare.
3-frågor_660x409

1. Skapa en förstklassig kultur

Er företagskultur och lagandan på golvet går hand i hand. Den påverkas av allt som händer varje dag, från kollegornas attityd till kunder ni jobbar med och av de val ni gör. Den är med andra ord i ständig förändring, vilket innebär att en enda anställd som sprider dålig stämning på sikt riskerar att påverka hela företagskulturen. Var därför inte rädd att också ställa krav på attityd och social samarbetsförmåga hos dina anställda. Bestäm vilken företagskultur du önskar och nöj dig inte med mindre än att dina anställda delar, lever och bidrar till den. Tydliga direktiv om din vision för arbetsplatsen skapar ett klimat som är motiverande att arbeta i.

2. Fokusera på ledaregenskaper

Engagerade medarbetare söker generellt två specifika kvaliteter hos sina chefer. Tydlighet och transparens. Det första är enkelt och svårt på samma gång. Är du för tydlig finns risken att du upplevs som övertydlig, något som kan upplevas som degraderande för den anställde. Samtidigt är tydlighet en framgångsfaktor i många företag. Med en klart utpekad företagsstrategi och riktlinjer som gör att den anställde inte behöver vara osäker på vad du förväntar dig av denne, kan kärnverksamheten få odelat fokus.

När du är transparent om hur företaget går och vilka processer som pågår utanför dina anställdas vanliga synfält upplevs det som ett förtroende. Ett värde som inte kostar dig något. Etablera flera olika kanaler för informationsöverföring, det kan vara gruppmöten, enskilda möten mellan anställda och gruppchefer eller kanske ett internt nyhetsbrev. Kanalerna ger möjlighet att återkommande dela med dig av viktig företagsinformation om hur företaget går, vilka målsättningar ni jobbar med och eventuella förändringar som är att vänta. När företagets anställda upplever att de är med i loopen kommer de också känna sig mer delaktiga i företaget.

3. Hjälp dina anställda lyckas

Dina anställda är inte dina för alltid. En motiverande faktor kan vara att du hjälper dem utvecklas professionellt. Genom att lyfta fokus från nuvarande arbetsuppgifter och akuta förväntningar för att istället fokusera på den anställdes drivkrafter, finns möjligheten att låta kollegans privata mål även gynna företagets. Om en anställd vill avancera i firman är det din uppgift att förklara vad du kräver och kanske också förbereda dem för den nya rollen.

Med motiverade medarbetare gynnas företaget. Ni får ett starkare lag och en positiv arbetsmiljö med kollegor som känner sig delaktiga. Samtidigt får dina anställda möjlighet att utveckla sig själva och sin karriär, och deras arbete bidrar till företagets framgångar.