Företagens eget Facebook

Måns Nilsson

I dagarna lanserades Workplace, ett kommunikationssystem för företag. Tjänsten har utvecklats av Facebook och erbjuder samma välsmorda gränssnitt för gruppsamtal och video som du redan är van vid.

workplace-660x409

Workplace har sitt ursprung i appen Facebook at Work som Facebookanställda länge använt för att underlätta arbetet i det egna företaget. Efter att ha låtit organisationer utanför Facebook testa tjänsten lanseras den nu kommersiellt.

 

Välbekant gränssnitt

Workplace påminner väldigt mycket om det vanliga Facebook, och användare med privata Facebookkonton kommer känna igen sig. Man kommer dock inte ha ett privat konto för att använda Workplace. Plattformen, som finns för både smartphone och desktop, innehåller gruppchattar, nyhetsflöden, live-video och direktmeddelanden. Det stöder och röst- och videosamtal mellan användarna. Systemet med en egen sida och grupper som samlar intressenter har också följt med från originalversionen. Utöver det finns ett antal funktioner som är unika för Workplace, som den instrumentpanel med analysverktyg och integration med företagens övriga IT-system.

 

Nya förutsättningar kräver nya lösningar

Så varför lanserar Facebook den här tjänsten? I pressmeddelandet skriver de att ”På dagens arbetsplatser räcker det inte med att bara kommunicera mellan skrivborden eller inom arbetsplatsens väggar. Vissa anställda spenderar hela arbetsdagen på språng med mobiltelefonen som arbetsredskap. Andra befinner sig ute på fält eller på resande fot”.

 

Står sig bra i konkurrensen

En annan anledning skulle kunna vara den ständigt ökande tillströmningen till tjänster som Slack, Microsoft Yammer, Hipchat och Salesforces Chatter. Det finns helt enkelt ett behov hos företagen, och med en produkt som trimmats i åratal och redan används globalt kan Workplace vara en vass konkurrent.

 

Läs mer om tjänsten här