Tillväxtfonden: Flowery

Måns Nilsson

Prenumerationstjänster har förändrat vårt sätt att konsumera film, tv-serier och musik. Nu utmanar Flowery den traditionella blomsterhandeln, från blomstermarknaden i Amsterdam till prenumerantens dörr.

Vinnarbild-Flowery 660x409

Svårigheten att få tag på vackra, trendiga och hållbara snittblommor till ett bra pris gav PR-konsulten Sandra Ekegren idén till prenumerationstjänsten Flowery. Tillsammans med kollegan Madeleine Araya utbildade hon sig till florist för att kunna skapa den tjänst de båda saknade. Flowery präglas av ett otraditionellt sätt att se på blommor i allt från inköp och blomsterarrangemang till det faktum det inte finns någon fysisk butik.

– Amsterdam är hjärtat i Flowerys produktion. Dit skickas världens alla blommor för att auktioneras ut och det internationella utbudet på blomsterauktionen är både källa till inspiration och en garanti för att kunden alltid får hem en komposition vackra snittblommor. Vi köper in blommorna direkt från auktionen och det som skördas under helgen köper vi på måndagen och levererar till våra kunder på torsdagen. På så vis lyckas vi varje vecka leverera färskare blommor till lägre pris, berättar Sandra Ekegren, VD för Flowery.

 .

Säsongsblommor med miljövänlig transport

Flowery lanserades i augusti 2015 med en prenumerations- och leveransmodell som minimerar det svinn branschen ofta dras med. Endast säsongens blommor köps in och i exakt det antal som sedan skickas ut.

– Miljötänket är viktigt för oss och en stor utmaning i en bransch som kanske inte ligger i framkant på det området. Vi ställer också krav på en effektiv transport med miljövänliga bilar, säger Sandra Ekegren.

 .

Malmö, Göteborg och Helsingborg på tur

Den digitala blomsterbutiken har lockat till sig hundratals prenumeranter, och utökas med nya kunder. Sedan i våras erbjuder Flowery även en företagstjänst. Med ett ständigt ökat intresse har Flowery börjat växa ur sin nuvarande kostym. Nästa utmaning är att växa geografiskt och ytterligare utveckla sin digitala tillgänglighet. I dag riktar sig prenumerationstjänsten till Stockholm med omnejd, men målet är att utöka med leveranser till Malmö, Göteborg och Helsingborg för att på sikt bli rikstäckande. Närmast väntar rekrytering av ett försäljningsteam och en uppgradering av teknikparken.

– Framtiden ser väldigt ljus ut. Det är svindlande att tänka på allt vi har gjort det senaste året, och att lika mycket kan hända framöver. Vår företagsidé bygger på en teknisk lösning och det ställer höga krav på våra verktyg. Tillväxtfonden ger oss chans att utveckla den avgörande delen, något vi annars inte skulle ha möjlighet till, avslutar Sandra Ekegren.

.

Utdrag ur ansökan:

”Då vi är en digital blomsterbutik ställer det höga krav på vår teknik, som i dagsläget har gått efter devisen ”man tager vad man haver”. Med snabbare telefoner, surfplattor och mobila bredband ser vi att vi var och när som helst kommer att kunna medverka på stora som små tillställningar och på ett fördelaktigt sätt marknadsföra och rekrytera nya kunder till Flowery”

 

.


Tillväxtfonden är Tele2s sätt att återinvestera i svenskt företagande. Tele2 investerar i svenska företag med en skräddarsydd kommunikationslösning, värd upp till 30 000 kronor.

Läs mer om Tillväxtfonden här!

Håll dig uppdaterad

Prenumerera och håll koll på de senaste nyheterna med vårt nyhetsbrev: