Affärsnytta i den virtuella världen

Måns Nilsson

(3 minuters läsning) När mobiltelefonen lanserades förutspåddes den revolutionera mellanmänsklig kommunikation på djupet. Samma tongångar kantar  Virtual- och Augmented Realitys väg mot mainstream. För de företag som hittar tidig affärsnytta väntar stora möjligheter. 

vrau

 

Under 2016 förväntas Virtual reality (VR) och den närbesläktade Augmented reality (AR) gå från att vara en framtidsspaning till att bli mainstream. En del företag har redan hakat på trenden och har breddat sin kommunikation till att även äga rum på plattformar som inte fanns för ett år sedan. Andra väljer att avvakta för att försäkra sig om att VR och AR verkligen är här för att stanna. Mittemellan sitter alla de som vill börja använda de nya plattformarna, men inte vet hur.

Lika stort som mobiltelefonen

När mobiltelefonen kom förändrade den hela vår tillvaro. Precis lika omvälvande tror researchenheten på den amerikanska investmentbanken Goldman Sachs att genombrottet för VR och AR kommer bli. Medan andra branschanalytiker ställer sig försiktigt optimistiska slår Goldman Sachs på stora trumman. Heather Bellini, Business Unit Leader, Telecommunications, Media and Technology, vid Goldman Sachs Research skriver i en analys att ”I expect virtual and augmented reality to become an $80 billion market by 2025, roughly the size of the desktop PC market today”

Heather Bellini skriver vidare att VR och AR successivt kommer bli den nya dataplattform till vilken en stor del tjänster kommer styras. Om hon har rätt innebär det en branschöverskridande omvandling som är att jämföra med ett paradigmskifte sett ur både konsument- och företagsperspektiv.

Läs även:
6 trender som vägrar ge med sig

VR ger företag nya möjligheter

Att de stora IT-jättarna – Facebook, Google, Sony och Samsung klivit in i den virtuella världen överraskar nog ingen. Men i en lång rad andra branscher har man också upptäckt nyttan och affärsmöjligheterna med VR.

Fastighetsägare och mäklare har börjat erbjuda såväl augmenterade exploateringsplaner som virtuella lägenhetsvisningar. Inom vården har sjukvårdspersonal möjlighet att utföra trovärdiga övningar utan att sätta foten i en operationssal. Innovativa lärare har låtit eleverna utforska och uppleva världen från skolbänken och mediahus har paketerat journalistisk storytelling i VR, med en trollbunden publik som resultat. Även inom employer branding används VR för att locka ny kompetens, däribland det tyska transportföretaget Deutsche Bahn som tidigt publicerade sig i VR för att ge intresserade rekryter (och andra) bättre insyn i företaget.

Läs även:
Tillväxtfonden: VR Sverige

Pokémon Go öppnade ögonen för AR

Den hittills bästa ambassadören för augmented reality är tvivelsutan Niantic, spelföretaget bakom storsuccén Pokémon Go. Sommarens lansering av mobilspelet satte fokus på AR, både på konsument- och företagsnivå. Dels genom att man faktiskt fångar figurerna i verkliga världen, men också hur företaget genom så kallade pokestops och pokémongym skapat en levande spelplan över hela världen. En värld som bara kan ses och upplevas genom skärmen. I dag funderar säkerligen många marknadsavdelningar över hur de kan kopiera, tweaka eller ta intryck av succén för att lyfta det egna varumärke. Om de lyckas, eller helt nya applikationer väntar återstår att se. Att vi kommer få se många nya kreativa initiativ i framtiden är dock helt säkert.

 

Läs även: Så påverkar 5G och tv-spel framtidens arbetsplatser

 

Text: Moa Thorsell

Håll dig uppdaterad

Prenumerera och håll koll på de senaste nyheterna med vårt nyhetsbrev: