Tillväxtfonden: Medium Concept

Måns Nilsson

Drömmen om att vara sin egen ledde Mohammed Media och Mahsuni Göral in i hårvårdsbranschen. Nu står företaget på tröskeln till ett genombrott.

mediumconcept 660x409

Medium Concept är ett företag i hårvårdsbranschen som erbjuder ett hårvax anpassat för tjockt lockigt hår. Produkten går bara att köpa hos frisörer och finns än så länge endast tillgänglig i Göteborg. Men berättelsen om Medium Concept handlar egentligen inte om en hårvårdsprodukt, utan om drömmen om att vara sin egen och att våga gå sin egen väg.


En tanke som inte gick att stoppa

När Mohammed Media avslutat sina gymnasiestudier var det inte aktuellt att studera vidare. Istället sökte han sig till säljaryrket och ägnade sen de kommande nio åren åt försäljning till han en dag kände att det fick vara nog.

– Jag tror att de flesta människor kommer till ett stadie i sitt liv där man känner att man hålls tillbaka av andra människor. Tanken på att skapa, driva och utveckla något själv och i min egen takt växte sig så stor att det var dags att agera på den, berättar Mohammed Media.

 

Stor vänkrets kompenserar litet startkapital

Men ett företag behöver en produkt, och svaret fanns i spegeln. Det saknades ett hårvax anpassat för tjockt och lockigt hår, och Mohammed Media visste av egen erfarenhet att en sådan produkt skulle vara efterfrågad. Vännen och senare kollegan Mahsuni Göral kände till en fabrik som tillverkade hår- och hudprodukter som kunde hjälpa dem ta fram ett hårvax som stämde överens med krav och visioner.

– Vi hade inget startkapital. Våra sparpengar räckte till material och produkter, men sen tog det stopp. Hemsida, mail och marknadsföring har vi fått hjälp med från personer i vårt nätverk. Men framförallt har det handlat om blod, svett, tårar och arbetsdagar som slutat långt efter midnatt, säger Mohammed Media.

.
Medium Concept har valt att satsa på direktförsäljning till återförsäljare och med Word of mouth som prioriterad marknadsföringsmetod. En strategi som än så länge visat sig framgångsrik.

– Vi konkurrerar med stora tillverkare som har varit etablerade på marknaden under många år, men det handlar bara om att övertyga människor att våga testa något nytt. Vår största utmaning är att få folk och våra återförsäljare att inse vilken potential som vaxet har. Du kan aldrig få en annan person att sälja in din produkt med samma passion och inlevelse som du själv kan, menar Mohammed Media.

 

Nya produkter ökar tillväxten

Genom investeringen från Tillväxtfonden hoppas Medium Concept kunna växa snabbare och under en period släppa tankarna på hur de ska betala nästa telefonräkning. Nu får de möjlighet att fokusera på produkten och att nå ut på marknaden genom stärkt närvaro i sociala medier och mer genomarbetade produktpresentationer.

– Att vi har möjlighet att demonstrera produkten med rörlig bild kommer göra stor skillnad. I början gick jag och min kollega runt med stylingkit och handdukar till frisörerna för att kunna visa hur vaxet fungerar. Jag fick styla och tvätta ur håret 10-15 gånger per dag, något som jag nu hoppas slippa, avslutar Mohammed Media med ett leende.

 

Utdrag ur ansökan:

” Genom Tele2s tjänster och lösningar kan vi lättare, snyggare och mer professionellt presentera vår produkt, användning, före/efter bilder och använda våra sociala mediekanaler. Att kunna visa upp bilder, prognoser och ”tutorials” på vaxet istället för att bara berätta om det ger en mycket större effekt hos potentiella återförsäljare…

…bidraget från er kommer ge oss en nödvändig ”push” nu i början av vårt företagsliv, och hoppas att ni skulle vilja hjälpa oss att slå oss in på en redan tuff marknad”


Tillväxtfonden är Tele2s sätt att återinvestera i svenskt företagande.
Tävla om en skräddarsydd kommunikationslösning för ditt företag, värd upp till 30 000 kronor. Fram till den 30 augusti 2016 dras en ny vinnare varje vecka.

Läs mer om Tillväxtfonden och ansök här!

Håll dig uppdaterad

Prenumerera och håll koll på de senaste nyheterna med vårt nyhetsbrev: