Tillväxtfonden: eat:em

Måns Nilsson

Genom smart marknadsföring via sociala medier vill eat:em lära oss äta framtidens mat redan i dag.  

eatem 660x409

2013 publicerade FN:s mat- och jordbruksorgan FAO en rapport om framtidens mat. Rapporten väckte stor uppmärksamhet då den fastslog att ett ökat intag av insekter, och då främst syrsor, i kosten effektivt skulle kunna bidra till att bekämpa svälten runtom i världen. Två år senare landade rapporten i Martin Strids händer och han imponerades över det hälsosamma och klimatsmarta alternativet. Nyfiket beställde han hem ett kilo malda syrsor och började experimentera med olika tillämpningar, bland annat knäckebröd, proteinbars, smoothies och proteingröt. Efter månader av tester hade Martin Strid ett knäckesnacks han trodde på och tillsammans med Isak Jonsson grundade han eat:em – ett företag som vill ta hälsa och miljö till nästa nivå.

– Vi erbjuder ett proteinsnacks som heter Crics bakat på mjöl av syrsa. Mjölet innehåller runt 67 procent protein med mer vitamin b12 än lax, mer järn än spenat, nyttiga fetter och rikligt med både magnesium och kalcium. Till det adderar vi svenska råvaror. Än så länge finns Crics i två olika smaker och kommer i 30 gramsförpackningar, men vi håller även på att ta fram fler smaker samt en proteinbar. Årsskiftet 2017-18 räknar vi med att finnas på de svenska butikshyllorna, berättar Martin Strid.

.

Proteinladdade livsmedel ligger i tiden

Efterfrågan på lättillgängliga livsmedel med hög proteinhalt har ökat lavinartat de senaste åren. Kvarg, bars och proteinboostade smoothies fyller varukorgarna hos hälsomedvetna konsumenter och har många gånger ersatt tonfisken och sojabönorna som tidigare var legio för ett ökat proteinintag. Men är marknaden redo för ett snack baserat på syrsor?

– Vi tror att vår produkt adderar något nytt till marknaden och att mycket handlar om första tuggan. Vi har låtit människor i alla åldrar smaka Crics och även om vissa varit lite nervösa brukar det försvinna med första tuggan samtidigt som vi får möjlighet att berätta om de hälsomässiga och klimatmässiga fördelarna med vår produkt, säger Martin Strid.

 

Bygger engagemang via sociala medier

För att nå ut och se till att så många som möjligt får tillfälle att pröva första tuggan har eat:em initierat en massiv provsmakningskampanj via sociala medier.

– I vårt utvecklingsarbete vill vi vara nära våra användare och låta dem vara testpiloter. När en produkt är tillräckligt färdig för att testas söker vi efter intresserade testpiloter via sociala medier, direktmail till influencers som vi tycker passar vår produkt och via vår växande maillista. Vi skickar sedan ut produkter till ett par hundra utvalda för test och får feedback i gengäld, säger Martin Strid.

 

Kommunikation vägen till framgång

Grundarna av eat:em är väl medvetna om att de är tidigt ute med sin produkt och att vägen till acceptans är information och kommunikation. När de via Framgångspodden hörde talas om Tillväxtfonden såg de en möjlighet till välbehövlig hjälp på vägen.

– Tillväxtfonden kommer hjälpa oss att kommunicera vårt budskap till våra konsumenter. För oss är det lika viktigt att vi hör kunderna och en ständig uppkoppling är därför nödvändig. Möjligheten att arbeta på resande fot är något vi värderar högt i företaget, det sparar tid och innebär större frihet. Det ställer också krav på hårdvara, uppkopplingskapacitet och datamängd. Tre saker som tillväxtfonden kommer hjälpa oss med, avslutar Martin Strid.

.

Utdrag ur eat:ems ansökan:

”eat:em finns för att förbättra människors hälsa och planetens välmående…
Företaget grundades då VDn efter månader av privatkonsumtion ansåg att det var hans skyldighet att berätta för Sverige och världen om denna nya och bättre råvara. Vi på eat:em anser att det är vårt uppdrag att introducera syrsbaserade livsmedel för alla. För att lyckas med detta behöver vi kommunicera kvalitativt över tid, det är anledningen till att Tele2s tillväxtfond skulle hjälpa eat:em att växa och nå framgång. Genom att hjälpa eat:em skulle Tele2 inte bara hjälpa ett ungt företag nå längre utan också förbättra människors förutsättningar för god hälsa och ha positiv påverkan på planeten vi lever på.”

 


Tillväxtfonden är Tele2s sätt att återinvestera i svenskt företagande.
Tävla om en skräddarsydd kommunikationslösning för ditt företag, värd upp till 30 000 kronor. Fram till den 30 augusti 2016 dras en ny vinnare varje vecka.

Läs mer om Tillväxtfonden och ansök här!

Håll dig uppdaterad

Prenumerera och håll koll på de senaste nyheterna med vårt nyhetsbrev: