Möt hösten med ökade intäkter

Måns Nilsson

Att det blir allt mörkare utomhus kan betyda ljusare tider på företaget. Sparka igång hösten med fem vassa tips för bättre försäljning.

Även om semestern är över brukar det vara lite uppförsbacke innan business as usual infinner sig. Från många håll kommer råd om att inleda återkomsten till arbetet med att ta det lugnt och sänka förväntningarna. Better business tänker inte säga emot dem (då vi befinner oss i precis samma läge) men vill samtidigt uppmuntra till lite nya tankebanor och synsätt med fem vassa tips om försäljning.

Skapa en A-lista

På A-listan sätter du upp 10-15 önskekunder som du ska kontakta under den närmsta tiden. När du överväger strategi kan du jämföra dina önskekunder med de kunder du redan landat. Leta likheter och analysera framgångsfaktorer för att återvinna bra idéer och uppslag. Avsätt sedan minst en timme två gånger i veckan då ingen och inget får störa. Att sätta en tydlig start- och stopptid för A-listan i kombination med en smart strategi kommer ge resultat, lita på det.

 

Bli en bättre vän för befintliga kunder

Under de kommande veckorna kommer du ha en hel del kontakt med dina befintliga kunder. Planer ska göras och behov ses över, din kontakt på företaget är antagligen lika mån som dig om att komma igång. Passa samtidigt på att be om ytterligare namn på kundens övriga avdelningar, divisioner, moder- syster- och dotterbolag och så vidare. Att du redan har en god relation med företaget ger en enkel ingång för ökad försäljning och stärkta band till kunden.

 

Se över Cold Cases

Om du inte redan upprättat en lista över intressanta beställare och beslutsfattare du varit i kontakt med men inte gjort affär med är det hög tid att göra en sådan nu. Kanske behöver du rota lite i vårens möteskalender eller bland mötesanteckningar, men det är sällan svårt att hitta intressanta namn. Börja sen boka möten och luncher, mycket kan ha hänt hos kunden sen sist. Och även om det inte leder till affär på en gång är det ett sätt att förädla den tidsinvestering du redan gjort samtidigt som det bidrar till att du stannar top-of-mind hos kunden.

 

Halvdagstricket

Sensommar och tidig höst längtar många ut på landet, till kräftskivan eller (om vädret tillåter) till stranden. Längtan är aldrig så stark som fredag efter lunch, och det är inte ovanligt att anställda kompar ut eller åker tidigt. Om du ringer efter 15:30 på en av de där soliga fredagarna kan du med lite tur bli kopplad direkt till chefen på det företag du vill komma i kontakt med. De naturliga grindvakterna har lämnat och kvar sitter en beslutsfattare på bra humör redo att lyssna på ditt erbjudande. Med andra ord, när dina konkurrenter tar en kort dag vinner du på att inte göra det.
.

Låt kreativiteten leda vägen

Stress och måsten har ännu inte kopplat sitt grepp så släpp hjärnan fri – vad skulle du kunna förändra till det bättre? Ta fram ett stort vitt papper och börja skriva, rita och dra linjer förutsättningslöst. Ska du erbjuda en ny tjänst, eller anställa någon på en ny funktion? Ska priserna ligga kvar och skulle kanske den här kampanjen ligga helt rätt i tid? Go bananas och se vad det leder till, det enda du kan vara säker på är att om du gör som vanligt – blir det som vanligt.

 

 

 

Håll dig uppdaterad

Prenumerera och håll koll på de senaste nyheterna med vårt nyhetsbrev: