Bättre mail med artificiell intelligens

Måns Nilsson

(3 min läsning) Du skriver mail efter mail men får aldrig svar. Kanske ligger problemet hos dig själv? Nu kommer en tjänst som hjälper dig optimera dina mail så mottagaren inte kan hålla sig från att svara. 

respondable 660x409

Det finns antagligen inget värre än att upptäcka att de informationsspäckade och snudd på livsnödvändiga mail du skickat till kollegorna inte blivit lästa. Radocati, ett amerikanskt marknadsundersökningsföretag, kom vid en kvalificerad uppskattning 2015 fram till att det skickades 205 miljarder mail per dag. Det innebär att en person som jobbar i en lagom mailintensiv organisation har att hantera 122 arbetsrelaterade mail om dagen. Inget pekar på att den siffran skulle sjunkit sen dess. Kanske inte så konstigt att långt ifrån av alla dessa mail blir lästa.

Bättre mail med AI

Men nu finns ett verktyg som i vart fall ökar chanserna för dig som mailskribent att bli läst. I dagarna har företaget Boomerang for Gmail lanserat Respondable, en tjänst som hjälper dig skriva perfekta mail med hjälp av artificiell intelligens. Respondable använder både förbestämda variabler och maskininlärning för att avgöra hur sannolikt det är att ditt mail blir läst. Till exempel har forskning på ämnet bevisat att meddelanden på 50 till 125 ord oftare besvaras än kortare respektive längre mail. Respondable håller koll på det och mycket annat i realtid.

Läs även: 7 mailmisstag du inte vill göra

Gratisversionen av verktyget innehåller de grundläggande funktionerna såsom längd på ämnesraden, antal ord, antal frågor och läsnivå. Premiumvarianten mäter även hur positivt och artigt ditt mail är och bedömer i vilken utsträckning innehållet upplevs som subjektivt. Tjänsten finns än så länge bara tillgänglig på engelska.

Respondable analyserar din text i realtid

Bloggpost blev startskottet

Embryot till Respondable tog sin form när Boomerang hösten 2015 workshoppade runt hur vardagligt språk och maskininlärning kan kombineras för att underlätta mailkomposition. Efter en tids experimenterande och samarbeten med olika programmerare kom företaget fram till en formula som i allt väsentligt verkade allmängiltig. Slutsatserna sammanfattades i artikeln 7 tips for getting more responses to your emails with data som fick enorm spridning.

 

Snart hörde folk av sig och ville ha en tjänst som kunde ge samma tips i realtid och helst direkt i mailinterfacet. Sagt och gjort, nu finns tjänsten redo för utvärdering. Huruvida en mailrevolution står för dörren återstår att se, men bara en förbättrad svarsfrekvens skulle kunna höja livskvaliteten på åtskilliga företag.