Tillväxtfonden: VR Sverige

Måns Nilsson

Teknologin har äntligen sprungit ifatt visionerna och kommer förändra samhället! Det menar VR Sverige, Sveriges ledande nyhetssajt för allt relaterat till Virtual Reality och Tillväxtfondens åttonde investering.

VR Sverige 660x409

 

VR Sverige har sedan starten 2013 rapporterat om framväxten och utvecklingen av VR i Sverige och världen och har med tiden kommit att bli en viktig källa till kunskap inom området. Bakom namnet döljer sig ett team teknikhungriga entreprenörer som brinner för möjligheterna med Virtual Reality. Tillsammans driver de nyhetssajten men har successivt expanderat verksamheten till att även omfatta events och rena konsultuppdrag.

– Vi vill introducera VR till allmänheten genom att göra kunskap och personerna i industrin mer tillgängliga. Dels redaktionellt genom att bevaka sfären genom intervjuer, guider och analyser. Men också fysiska events. Det kan vara föreläsningar eller öppna hus där publiken får testa på VR. För att förstå VR måste man ha provat på det. På senare tid har vi även startat en konsultverksamhet där personer eller företag som vill göra något i VR får guidning och stöttning för att göra det praktiskt möjligt. Ofta handlar det om behovsanalys och att introducera kunden till rätt leverantörer, säger Simon Tejme, medgrundare till VR Sverige.

 

Oanade affärsmöjligheter med VR

I juli 2016 är 360graders film den absolut hetaste trenden inom VR. Möjligheten att låta åskådaren själv lotsa sig fram genom en filmsekvens skapar en känsla av tillhörighet i berättelsen då personen själv väljer vad denne ska fokusera på. Enligt VR Sverige är det bara början. Runt hörnet väntar åtskilliga områden där VR kan förändra sättet vi paketerar och konsumerar visuella upplevelser.

– Just nu handlar det mycket om underhållning och media, till exempel sport eller en festival. Man får känslan av att vara på plats. Även reseindustrin var tidigt ute, fastighetsförmedlingarna likaså.  En SIFO-undersökning, beställd av Svensk fastighetsförmedling, visade att 15 procent av de tillfrågade ville ha en VR-visning av objekten, och 10 procent kunde tänka sig att köpa en lägenhet utan att ha varit på plats fysiskt, berättar Simon Tejme.

 

Vill realisera projekt

Han ser även framför sig nyheter presenteras i VR, där åskådaren får befinna sig mitt i ett reportage, eller att använda VR för att skapa fiktiva scenarion som forskning och försvar kan använda i sina respektive verksamheter. Simon Tejme menar att där har VR Sverige, utöver nyhetsförmedlingen, en viktig roll att spela.

– Vår främsta roll är att sammanföra läsarna med de som är aktiva inom VR-industrin. Antingen genom att berätta om utvecklarna och företagen, men också hands-on genom event och konsultation. På så vis kan vi bidra till att realisera projekt med en tydlig vision men som saknar know-how, säger han.

 

Tid för expansion

Genom Tillväxtfondens investering får VR Sverige möjlighet att expandera och utveckla sin verksamhet. Efter sommaren väntar ett nytt kontor och framförallt ett tydligare fokus på de utåtriktade affärsområdena.

– Vi är oerhört kommunikationsberoende så investeringen spelar stor roll. Vi konsumerar oerhörda mängder data och behöver de mest generösa dataplanerna med en täckning som tillåter nedladdning av VR-innehåll oavsett var i landet vi befinner oss. Men det allra bästa är att vi tack vare Tillväxtfonden nu tillgängliggöra VR för alla de vi träffar på events och meetups, avslutar Simon Tejme.

 

Ur VR Sveriges ansökan:

”Tele2 Tillväxtfond kan bidra till  VR Sveriges arbete med att stötta utvecklingen av den växande VR-industrin som spås explodera de kommande åren, en industri som ligger i framkant av samhällets digitalisering …  Vi får redan i dagsläget en hel del inkommande samtal där vi önskar ge ett professionellt intryck med telefonväxel och vi behöver också dataplaner som tillåter nedladdning av VR-innehåll oavsett var vi är fysiskt, både för våra events men också för våra kommande föreläsningar runt om i landet. I Augusti i år går vi live med våra nya hemsida där samtliga av våra affärsområden finns på plats. Ett samarbete med Tele2 vore därför ett tryggt och tillförlitligt steg framåt, för vårt administration, mediesäljare, journalister och eventarrangörer.”

 


Tillväxtfonden är Tele2s sätt att återinvestera i svenskt företagande.
Tävla om en skräddarsydd kommunikationslösning för ditt företag, värd upp till 30 000 kronor. Fram till den 30 augusti 2016 dras en ny vinnare varje vecka.

Läs mer om Tillväxtfonden och ansök här!

 

Håll dig uppdaterad

Prenumerera och håll koll på de senaste nyheterna med vårt nyhetsbrev: