Tillväxtfonden: Vårduppdrag.se

Måns Nilsson

Företag som Uber och Aribnb har öppnat upp marknaden för digitala marknadsplatser. Nu lanserar Vårduppdrag.se en plattform som utlovar digital effektivisering och kostnadsbesparingar i vårdbemanningsbranschen.

varduppdrag 660x409

I november 2015 stod Kristian Magaliff och svettades på gymmet när idén om en digital marknadsplats för vårdbemanningsbranschen plötsligt dök upp. En digital lösning som skulle  kombinera kostnadseffektivitet och förenklade processer med samhällsnytta.

– Idag utförs en stor del av vår sjukvård av konsulterande läkare och sjuksystrar. Vårdbemanning är en bransch som omsätter upp emot sex miljarder kronor om året, och allt är skattemedel. Vår tjänst kan sänka kostnaderna för huvudmännen samtidigt som vi förenklar för såväl vårdgivare som konsulter att jobba tillsammans. Det ger nytta för både samhället och individen, berättar Kristian Magaliff.

 

Erfarenhet är entreprenörens styrka

Kristian Magaliff har lång erfarenhet av bemanningsbranschen och har kunnat följa utvecklingen inifrån. Branschen har dragits med dålig PR och problemen har ofta rullats ut i media. I ljuset av det är Vårduppdrags löfte om transparens i hela affären en viktig framgångsfaktor. När han började testa sin idé på personer som likt honom själv kunde branschen fick han så god respons att det inte rådde någon tvekan om att gå vidare. Kristian Magaliff sa upp sig, fast besluten om att förverkliga sin idé.

–  Det är min debut som företagare, men jag tror att utan min erfarenhet av branschen hade det varit svårt att dels realisera tjänsten, men också att få med nödvändiga investerare som kan hjälpa mig utveckla erbjudandet och ta ut Vårduppdrag.se på marknaden, säger Kristian Magaliff.

 

Pitcha överallt med digitalt bredband

Användarvänligt, enkelt och smidigt för alla är ledorden som präglat utvecklingen av Vårduppdrag. Tjänsten kopplar samman landsting och privata vårdgivare med konsulterande läkare, sjuksystrar och socionomer och Kristian Magaliff riktar för närvarande all energi mot att få samtliga aktörer att intressera sig för tjänsten. Men för att kunna sälja och demonstrera sin tjänst behöver han bra kommunikationslösningar.

– Vi har en tight budget och små möjligheter till stora köp. Samtidigt behöver vi kunna demonstrera tjänsten. Med surfplattor och ett vasst mobilt bredband kan jag pitcha var som helst, och det är skönt att kunna ringa intressenter i hela Norden utan att behöva våndas över telefonräkningen, tycker Kristian Magaliff.

 

Digitalt företagande kräver data

Kristian Magaliff hörde Tillväxtfondens erbjudande när han lyssnade på Framgångspodden och insåg att en investering skulle vara till stor hjälp när företaget tar sina första steg på marknaden.

– Digitalt företagande kräver säkra och effektiva kommunikationslösningar. Utan data, täckning och bra enheter skulle vårt företag inte finnas, avslutar Kristian Magaliff.

.

Ur Vårduppdrags ansökan:

”Vi utmanar den traditionella branschen genom en plattform som digitaliserar vårdbemanningen. Vårduppdrag.se sänker kostnaderna för vårdgivarna vid inhyrning av vårdpersonal samtidigt som konsulterna kan fakturera en högre ersättning… vi förenklar för både vårdgivare och konsulter genom vår otroligt användarvänliga plattform.” 

.

.


Tillväxtfonden är Tele2s sätt att återinvestera i svenskt företagande.
Tävla om en skräddarsydd kommunikationslösning för ditt företag, värd upp till 30 000 kronor. Fram till den 30 augusti 2016 dras en ny vinnare varje vecka.

Läs mer om Tillväxtfonden och ansök här!

Håll dig uppdaterad

Prenumerera och håll koll på de senaste nyheterna med vårt nyhetsbrev: