Tillväxtfonden: Vandringsbloggen

Måns Nilsson

En längtan till att komma ut i naturen blev startskottet för Angeliqa Mejstedts Vandringsbloggen. Tre år senare är hon sitt eget mediehus som genom inspiration, kunskap och gemenskap samlar besökare kring en digital lägereld.

Vinnarbild-vandringsbloggen 660x409

Vandringsbloggen är idag Sveriges största blogg om vandring. Bloggen grundades 2013 av Västeråsbon Angeliqa Mejstedt, och hon producerar själv allt material som publiceras. Vid årsskiftet övergick Vandringsbloggen till att drivas i företagsform, något som öppnat upp för nya möjligheter.

– Nu kan jag samarbeta med företag och organisationer som på olika sätt vill arbeta med content marketing eller ha mig som influencer för att nå en strategiskt viktig målgrupp, berättar Angeliqa Mejstedt.

Från entusiast till entreprenör

Det senaste decenniet har bloggen och andra digitala kanaler för egenpublicering vunnit mark. Med ett bra innehåll blir en blogg lika självklar läsning för intresserade besökare som om avsändaren var ett etablerat mediehus. Den största skillnaden ligger egentligen i förutsättningarna och Angeliqa Mejstedt sliter hårt för att ge vandringsintresserade läsare bästa möjliga innehåll.

– Som bloggare är jag mitt eget mediehus. Jag är frilansskribent, fotograf, sökmotorkonsult, marknadsförare, försäljare, digital strateg och webbredaktör. Som företagare måste jag kunna leverera hela kedjan från förhandlingar och avtal, till tekniska lösningar på hemsidan med en genomtänkt strategi för spridning, säger Angeliqa Mejstedt.

 

Publicering från naturen kräver täckning

Vandringsbloggen är en helt igenom digital produkt som skildrar något av det mest analoga som finns, den nordiska naturen. För att kunna publicera från fältet krävs täckning och produkter som är enkla att bära med sig, koppla upp och använda.

– Oavsett om jag befinner mig paddlandes i en kajak i en norsk fjord, längs med en vandringsled i norra Sverige eller väntandes på tåg och bussar som ska ta mig till äventyret behöver jag kunna lita på att jag har teknik som låter mig kommunicera med omvärlden, menar Angeliqa Mejstedt.

Det var jakten på bra teknik som ledde Angeliqa till Tillväxtfonden. Hon behövde helt enkelt en ny telefon som svarade mot hennes högt ställda krav på batteritid och uppkoppling med möjligheten att vara ett kreativt verktyg i skog och mark. Då såg hon också möjligheten att ansöka om en investering.

– Tack vare Tillväxtfonden kan jag göra allt jag drömt om. Jag kan vara digitalt kreativ med både bild och text i realtid och kommunicera rakt från hjärtat. De digitala produkterna blir på ett sätt en del av mig eftersom det är mina tankar och bilder som förmedlas och därför är jag tacksam för Tele2s företagarlösning och Tillväxtfonden som har smarta lösningar och täckning som jag länge saknat i mitt dagliga arbete.

Ur Vandringsbloggens ansökan:

”Jag behöver vara uppkopplad till blogg och sociala nätverk från fjälltoppar, på en stubbe i hällregn och i gassande sol längs med skogsstigar dit brevbäraren aldrig hittar. Med rätt lösningar kan jag interagera från rätt plats till rätt målgrupp omedelbart – Det tar Vandringsbloggen till nya höjder!” 

.


Tillväxtfonden är Tele2s sätt att återinvestera i svenskt företagande.
Tävla om en skräddarsydd kommunikationslösning för ditt företag, värd upp till 30 000 kronor. Fram till den 30 augusti 2016 dras en ny vinnare varje vecka.

Läs mer om Tillväxtfonden och ansök här!

Håll dig uppdaterad

Prenumerera och håll koll på de senaste nyheterna med vårt nyhetsbrev: