Tillväxtfonden: Yollibox

Måns Nilsson

Tillväxtfondens tredje investering placeras i  Yollibox. Ett företag som gör ekologisk yoghurtglass för alla smaker, och som genom digital marknadsföring lyckats skaka om en analog bransch.

Yollibox

2012 startade Sofie Stenmark och Victoria Carlsson Yollibox. Frozen yoghurt hade vid den tiden inte gjort sitt stora genombrott i Sverige och de två nyblivna entreprenörerna kunde påbörja sin produkt- och varumärkesutveckling. Sen gick det fort och Sverige har tagit emot yoghurtglassen med öppna armar. Från att initialt bara ha sålts i särskilt utvalda butiker finns Yollibox nu i frysdiskar runt om i hela landet.

Att våga vara digital i en analog värld

Livsmedelsbranschen är en traditionell och relativt analog bransch, något som Sofie Stenmark och Victoria Carlsson förstod att utnyttja till sin fördel.  Genom att uteslutande fokusera sin marknadsföring till digitala kanaler fann de en otrampad stig in bland jättarna. Trots en begränsad budget skapade de efterfrågan underifrån och byggde varumärket via sociala medier. Framför allt har deras Instagramkonto, med nära 15 000 följare, visat butikerna att Yollibox är en rörelse lika mycket som en produkt.

– Livsmedelsbranschen är en av de största branscherna i Sverige men har inte alls hängt med i digitaliseringen. Det är bara ett fåtal nya företag som utnyttjar potentialen, säger Victoria Carlsson, vd på Yollibox, och syftar på företag som Mathem och Foodora.

 

En investering i förändring

Butikerna är som de alltid har varit menar Victoria Carlsson. Produktkataloger trycks upp i mängder och beställningslistor fylls i för hand på A4. Något som Yollibox med Tillväxtfondens hjälp vill förändra

­Idag jobbar våra säljare med papper och penna, precis som de och resten av branschen alltid gjort. Om vi kan utrusta dem med läsplattor kan de visa en sannare bild av oss och våra kunder, eftersom de finns på våra digitala plattformar. Dessutom skulle vi spara tid genom att slippa dubbeljobbet som blir när vi först utför arbetet analogt och sen ändå måste föra in allt i datorn, säger Victoria Carlsson.
Yollibox hörde talas om Tillväxtfonden via Framgångspodden och kände sig först osäkra på om deras företag skulle intressera Tele2 då de inte verkar inom en typiskt digital bransch. Men så valde de ändå att fylla i en ansökan.
– Vi har ju valt att göra hela vår varumärkesresa digitalt och kunnat visa branschen att det går. Då spelar det ingen roll att vår bransch inte är så digital.

Att Tele2 Tillväxtfonden nu valt att investera i Yollibox innebär att glassföretaget kan realisera sin idé om att utrusta säljarna med digitala enheter.
– Vi är ett litet företag och det betyder mycket för oss att få det här stödet, säger Victoria Carlsson.

Ur Yollibox ansökan till Tillväxtfonden

”Vi har idag 3 personer inhouse och en säljkår på 22 personer ute på fältet via Triumf Glass som har Yollibox i sin portfölj. De har inte några digitala verktyg utan jobbar enbart med fysiska papper och pärmar, något som vi vill ändra på! Genom att kunna visa vad som händer i den virtuella världen för butikerna, vad konsumenterna efterfrågar på Instagram och hur vi bygger vår marknadsföring kan fler butiker förstå värdet i produkterna och bli ambassadörer för ett glassutbud som är snällt mot både människa och miljö. Med det sagt skulle vi på Yolli tycka det vore fantastiskt att kunna erbjuda våra säljare uppkopplade surfplattor där de kan visa allt det digitala vi jobbar med och på så sätt driva utvecklingen i snabbare takt!”

.


Tillväxtfonden är Tele2s sätt att återinvestera i svenskt företagande.
Tävla om en skräddarsydd kommunikationslösning för ditt företag, värd upp till 30 000 kronor. Fram till den 30 augusti 2016 dras en ny vinnare varje vecka.

Läs mer om Tillväxtfonden och ansök här!