Gör webben till din bästa säljare

Måns Nilsson

(5 minuters läsning) Om din webbsida inte bidrar till försäljning, då gör den inte sitt jobb. Att bara trycka ur dig information räcker inte – låt oss påminna dig om fem områden som ökar oddsen för konvertering och gör webben till din bästa säljare.

Konvertera_660x409

För många företag är webbsidan navet i den digitala närvaron och det viktigaste verktyget för marknadsföring och varumärkesexponering. Det är här du möter kunder och har några sekunder på dig att verkligen förklara ditt värde för dem. Men det spelar ingen roll hur många besök du har om mätningarna visar att besökarna snabbt klickar sig vidare och konverteringen uteblir. Då är det dags att se över innehållet. Igen.


Läs också: 3 snabba tips för en framtidssäkrad kommunikation

Ett tydligt budskap

I allmänhet vill besökare inte läsa en massa text på din sida. Inom loppet av några sekunder ska du dels ha fångat läsarens intresse, men också ha lämnat ditt huvudbudskap. Betrakta det som en fem sekunder lång hisspitch – vem är du och vad erbjuder du? Använd gärna en stor font för ändamålet (16-24 brukar rekommenderas) och var beredd på att bearbeta budskapet om det inte fungerar från början.

Skapa en call to action

Okej, du har fångat besökarens intresse och de förstår ditt erbjudande eller lösning. Då är det dags att sätta dem i arbete, att ge dem en call to action (uppmaning till handling).  Det handlar kortfattat om nästa steg du vill att de ska ta – oavsett om det handlar om att hänvisa dem till ett case där de kan läsa om ert arbete med liknande kunder, hitta adressen till en butik, boka ett möte eller göra ett köp direkt från sidan måste du fortsätta hålla dem intresserade. Bästa sättet att döda engagemang är som regel att hänvisa till ytterligare en text som besökaren behöver läsa innan de kan gå vidare. Se till att din call to action är:

  • Visuellt tilltalande och lockar till ett klick
  • Kort, max fem ord lång
  • Uppmanar till handling och börjar med ett verb (ladda ned, registrera o.s.v.)
  • Enkel att hitta på sidan, gärna logiskt placerad
  • I en färg som bryter mot sidans färgschema, utan att förstöra designen
  • Stor nog att enkelt uppfattas, men inte för stor så den förtar uppmärksamheten
  • Enkel att förstå. Se till att läsaren vet precis vad som händer när de klickar

Alltid färskt innehåll

Besökare har större fallenhet att göra köp, registrera sig för nyhetsbrev eller på annat sätt konvertera på en sida de redan besökt några gånger förr. Du vill helt enkelt att de ska vara återkommande besökare. Enklaste metoden är att ständigt uppdatera med relevant, värdefull och aktuellt innehåll på din sida. Oavsett om det handlar om trender i branschen eller att du erbjuder gratis expertis kan du räkna med att besökare som gillade vad de läste första gången med största sannolikhet återvänder. Dessutom kan unikt och värdefullt innehåll bidra till att din webbplats sticker ut och placerar dig högre i sökmotorernas ranking.

Läs också: Konkurrera smart med SEO del 2

Skapa relevanta sidor

Hur mycket du än jobbar med din startsida kommer den inte vara nog för att möta allas intressen, behov och krav på innehåll. Du behöver olika landningssidor som, precis som din startsida, ger ett tydligt budskap om en specifik produkt eller tjänst. På så vis kan du svara mot besökarens förväntning så snart de klickat sig vidare från en sökmotor. Såhär: om du säljer IT-utrustning och en potentiell kund googlar efter en nätverkslösning ska hen inte landa på en sida där du just dragit igång en kampanj för externa hårddiskar. Du vill ge dem en relevant och specifik målsida då det självfallet ökar sannolikheten för ett köp. Var relevant – det lönar sig alltid.

Responsiv nu!

Du har hört det till vansinne, men vi kör det en gång till. Majoriteten av all surf sker idag via mobila enheter och inget pekar mot att det skulle förändras. Skapa bra mobilsidor eller i vart fall en sida med hög responsivitet. Testa på alla enheter du kommer åt och pröva alla funktioner. Framkommer informationen tydligt? Är det enkelt att navigera? Är knapparna lagom stora och så vidare. Om din webbplats är tillgänglig och rätt optimerad kan den vara din bästa säljare och hjälpa dig till fler konverteringar. Omvänt – en dåligt utformad webbplats kommer inte bara innebära att du tappar potentiella affärer. Det kan också vara direkt skadligt för ditt varumärke och ge konkurrenterna en fördel helt i onödan.

Mät, analysera, förändra och optimera om och om igen. Vägen till ytterligare konverteringar tar aldrig slut, men om du förberett banan kan det bli en riktigt trevlig promenad. Lycka till!


Läs också: Mobile first, men gör du verkligen rätt? 

 

 

Källa: Open Forum