6 trender som vägrar ge med sig

Måns Nilsson

(4 minuters läsning) Det digitala landskapet fortsätter utvecklas i rasande takt och ger inte minst små företag möjlighet att växa i sin digitala marknadsföring. En del trender har varat länge nu, andra är på väg uppåt. Här är sex trender som vägrar ge med sig.

6trender_660x409

Mobile First

Fakta: fler sökningar görs via mobila enheter än på en dator. Din närvaro på nätet måste vara mobilanpassad. Alltså: responsiv design, bilder med små filstorlekar och textinnehåll som enkelt läses på små skärmar.

Läs också: Mobile first – men gör du verkligen rätt?

Mer film!

Idag ägnar publiken mer tid åt att se film än att läsa i sociala medier. Genom att skapa branded content som intresserar och engagerar ökar din synlighet markant.  Både Bing och Facebook säljer videoannonser och med det bättre förutsättningar för betald videoannonsering än någonsin tidigare. Tricket för att nå så många som möjligt är som vanligt att skapa och dela filmer som din målgrupp vill se, gilla och dela.

Appar ger Googleträffar

Nuförtiden visar Google appinnehåll i sina sökresultat. En färsk studie från Searchmetrics visar att endast 30 procent av Android-apparna använder appindexering. De som däremot använder appindexering, kan enkelt hamna högre upp i sökresultatet. Appar gör det lättare att nå ut till kunder med specialerbjudanden och gör det lätt för dem att handla när de är på språng. Dessutom kan det hjälpa dig att lära dig mer om dina kunders beteende för att skräddarsy erbjudanden.

Virtuella assistenter

Virtuella assistenter som Google Now, Alexa, Siri och Cortana används allt flitigare, och användarna förväntar sig att tjänsterna ska kunna besvara alltmer komplicerade frågor. Genom att optimera ditt innehåll för dessa virtuella röst-assistenter ökar sannolikheten att du när och kan tillfredsställa dem.  Experternas rekommendationer är:  mobilanpassade sajter, en stark närvaro på lokala kataloger som Yelp och en stark närvaro i sociala medier för att optimera virtuell röst-assistent.

VR växer

Den stora boomen för Virtual Reality har ännu inte kommit. Men produkter som Oculus Rift, PlayStation VR och HTV Vive har en stadigt ökande användarskara och Google Cardboard har gjort VR tillgängligt för alla som äger en smart phone. Tekniken är på plats, men innehållet har halkat efter. Men problem förvandlas enkelt till möjligheter och då ett omättat intresse finns kan företag som börjar använda VR i sin digitala marknadsföring skapa ett rejält försprång redan nu.

Läs också: Så påverkar 5G och tv-spel framtidens arbetsplatser

Wearable

Apple Watch och ett antal Android-konkurrenter har nu funnits på marknaden ett tag men också här har innehållsproducenterna tagit det rätt lugnt. Öppet mål således. Bärbar teknologi förutspås framtill 2019 växa med 35 procent om året, så ge användarna vad de vill ha.

Läs också: Wearables – värdelösa utan relevant data

 

Historiskt sett har små varumärken var mest framgångsrika med att snabbt anamma nya trender. De vågar vara kvicka och hoppa på nya digitala marknadsföringsmöjligheter innan konkurrenterna gör detsamma. Med den hastiga utveckling som sker och som skett finns som regel lite att förlora och mycket att vinna på att testa, utvärdera och optimera sitt innehåll i alla tillgängliga kanaler. De flesta målgrupper expanderar över eller rör sig mellan de olika kanalerna – vill du hänga med bör du göra detsamma.

 

Text: Klara Riddermark