Finkelsteins tips till nyblivna chefer

Måns Nilsson

(2 minuters läsning) Företaget går bra och det har blivit dags att anställa folk. Men hur går man från att vara ensam eldsjäl till chef? Sydney Finkelstein delar med sig av några av värdefulla tips.

 

superchef

Att anställa personal behöver inte vara så svårt, även om det emellanåt är tidsödande. Det är klokt att lägga en del tid på att sovra bland rekommendationer, spontantansökningar och, om du annonserat, inkomna ansökningar. När intervjuerna är klara och du hittat en eller ett par sköna personer som du tror kommer bidra till företagets fortsatta utveckling kommer den riktiga utmaningen. Att lära sig delegera, skifta perspektiv och flytta fokus är lättare sagt än gjort – och framförallt, att bygga ett team som fungerar väl. Som tur är har Sydney Finkelstein, professor vid Dartmouth business school, skrivit boken Superbosses som samlar en uppsjö av tips och angelägen kunskap på området. Vi ger dig tre av de viktigaste, med stöd i dessa har du alla möjligheter att själv bli en superchef.

Anställ personer som är smartare än dig

Leta efter kandidater som överraskar dig. Under rekryteringsprocessen kan du för all del ställa kluriga frågor som lockar en presumtiv kollega till att tvingas tänka på fötterna och svara spontant, men försök också ge dem ett faktiskt eller fiktivt case hämtat från ert dagliga arbete. Då märker du om personen förstått vad och hur ditt företag arbetar samtidigt som du får insyn i hur kandidaten tänker. Är det en person som resonerar annorlunda än dig, eller som löser saker på ett helt nytt sätt kan det vara precis den kompetens som lyfter er affär. Nya kunskaper och infallsvinklar från någon som är smartare än du är ett guldägg för vilken företagare som helst.

Acceptera omsättning

Det är naturligt att kreativa och högpresterande människor söker nya utmaningar efter tag, det ligger i karaktärens natur. Bli därför inte upprörd när dina anställda slutar efter ett par år. Tacka dem för deras arbete och håll kontakten, det kan ge möjlighet till nya affärer framöver. Dessutom ger det öppning för att rekrytera ytterligare en ny stjärna som kan bidra med nya perspektiv och välbehövlig kunskap.

Delegera

Våga lita på din förmåga att anställa bra personer. När du har personal som valt att jobba med dig måste du också ge dem ansvar och utrymme att göra precis det du anställde dem för. Lita på dina kollegor och delegera successivt allt mer utmanande uppgifter åt dem. Lyssna ständigt till vad de själva vill göra och skapa ett dynamiskt förhållande emellan er. Det kommer stärka de anställda i sitt arbete och utveckling samtidigt som du kan fokusera på nästa steg i företagets utveckling.

 

Källa: Open Forum

Av: Alexandra Ekström Madrid