5 myter om digital marknadsföring

Måns Nilsson

Femmyter_660x409

(3 minuters läsning) Digital marknadsföring är för alla, det gäller bara att navigera rätt. Det har blivit dags att göra upp med några  myter  då tekniska utvecklingar gjort närvaron på nätet betydligt mer dynamisk. Med en tydlig strategi och modet att testa dig fram finns alla förutsättningar för just ditt företag. Första steget är att slå hål på dessa fem myter.

 

  1. Digital marknadsföring är bara för stora företag!

    Verkligen inte. Kanske var det så förr om åren, men idag har alla företag råd att marknadsföra sig digitalt. Genom att kombinera betalda lösningar och SEO kan man uppnå hög konvertering. Självklart ger högre budget större betald räckvidd,  men med kreativ fingertoppskänsla och smarta investringar kan man skapa framgångsrika kampanjer ändå.

Läs också: Konkurrera smart med SEO

  1. Du får omedelbara resultat!

    Ja och nej. Precis som med all annan marknadsföring är resultaten av kampanjerna förskjutna. Fördelen med digital marknadsföring är dock att resultaten kommer snabbare. Dessutom är de enkla att följa upp. Analysera mycket och ofta för att snabbt kunna vrida och vända på kampanjen medan den är live för bästa resultat. Snåla inte på analysverktygen och lägg ner lite extra resurser för att ge din kampanj de bästa förutsättningarna.

  1. Mer trafik leder till högre intäkter!

    Det kanske låter rimligt i teorin – men all trafik är inte bra trafik. Effektiv digital marknadsföring går i mycket ut på att välja en eller flera specifika målgrupper att rikta sig mot. Du får högre ROI om du skjuter skarpa skott och låter hagelbössan hänga kvar på stugväggen.

Läs också: Konkurrera smart med SEO (Del 2)

  1. Mejlmarknadsföring är spam!

    Snarare motsatsen va? Även om andra kanaler börjar knappa in är nyhetsbrev och annan mejlmarknadsföring fortsatt den aktivitet som skänker högst lön för mödan. Jobba upp en lojal skara prenumeranter som själva valt att få ta del av nyhetsbrevet och skicka material de vill ha, då kan du inte misslyckas. En annan metod är att helt enkelt pröva nå din målgrupp via mejl. Se vad som händer. Antingen passar det din målgrupp eller så gör det inte det. Men då vet du i alla fall.

  1. Vi måste finnas på alla sociala plattformar!

    Nej, fokusera på några få istället. Ta reda på var din målgrupp befinner sig och lägg allt krut på de plattformarna. Det är mindre troligt att en klassisk B2B kampanj ska gå bra på SnapChat,  satsa hellre på LinkedIn då. Men nyckeln ligger i att göra en analys och utifrån den välja ut 2-3 plattformar, det räcker. Speciellt om du inte har alla resurser i världen. Och var dynamisk – det som fungerade ifjol behöver med automatik inte fungera för alltid, men det märker du.

Källa: Entrepreneur

 

Av: Alexandra Ekström Madrid