Liten katekes för smart expansion

Måns Nilsson

(3 minuters läsning)

”Are you ready for som next level stuff?” Ok, ditt företag har klarat startup-tiden, det går bra för er och du känner på dig att det är dags att växla upp. Växa, bli större – expandera. Vi har samlat några goda råd inför din företagsresa, varsågod.

Expand-smart_660x409

Partner up?

Det är inte ovanligt att företag som går bra uppvaktas av potentiella partners. Partnerskap kan vara en viktig aspekt av en expansion. Kompetens kommer till och nya dörrar öppnas. Men med en ständigt växande hög visitkort i fickan och envisa LinkedIn-propåer blinkande på skärmen ställs du inför svåra val. Vilka företag är strategiskt intressanta, och vilka vill bara hoppa på ditt framgångståg?

Några enkla kontrollfrågor kan vara på sin plats, och samtliga fokuserar på din viktigaste tillgång – dina kunder. Riktar sig företaget som föreslår ett partnerskap mot den kundgrupp du önskar nå? Ger partnerskapet kundnytta och tydliga fördelar till ditt erbjudande och finns det strategiskt viktiga fördelar på lång sikt? Om svaret på någon av frågorna är nej, är det antagligen inte rätt partnerskap för dig just nu.

Läs mer: Planer på att expandera? Så lyckas du

Om svaret är ja vill du gå vidare med ett potentiellt partnerskap. Tänk på att likheter är en styrka. Har du och din partner samma kommunikationsstil, är ni lika investerade i företaget och hur skulle ni presumtivt dela upp rollerna? Gå inte vidare förrän allt tänk- och otänkbart är uppe på bordet. Om det fortfarande känns som en win-win finns ingen anledning att hålla tillbaka. Kanske har du just säkrat ditt företags expansion.

Var smart – allt annat är dumt

Ett vanligt misstag många framgångsrika företagare gjort är att växla upp alltför snabbt. Företaget blomstrar och man vill rida på vågen, men då öppnar du upp för ogenomtänkta beslut fattade i farten. Om du istället sätter dig ned och tar fram en smart tillväxtstrategi har du alla möjligheter att göra en organisk tillväxt. Kommer omkostnader och intäkter följa din expansionstakt eller riskerar du hamna i otakt?

Läs mer: 5 tips för balans i liv och arbetsliv

Kanske ska du diversifiera och fokusera på att expandera delar av din verksamhet? Eller skapar ett licensieringsförfarande som ger stadig inkomst? Gör din research och undersök hur andra före dig gjort. Oavsett vilken lösning du väljer är målet detsamma, att skapa förutsättningar för en expansion utan att skapa obalans i företaget.

Tell the world!

Det är svårt att expandera om kunderna inte känner till dig. Passa på att se över din marknadsföring inför din satsning. Låt världen lära känna er unika historia och de värden ni står för. Var inte blygsam. Ditt företag förtjänar dina bästa formuleringar. Känner du dig osäker på er marknadskommunikation, ta in extern hjälp för att få nya perspektiv och lösningar. Det lönar sig.

Hur ser företaget ut på webben och i sociala medier? Är er förstasida inbjudande och informativ eller börjar den se gammal och trött ut? Är texterna sökmotoroptimerade och bildsnittet tilltalande? Har ni kundengagemang i alla sociala kanaler eller är det dags att fokusera mer på färre kanaler, och läser kunderna ditt nyhetsbrev?

Läs mer: Konkurrera smart med SEO

Om expansionen kommuniceras på ett intressant och uppmärksamhetsväckande vis ökar sannolikheten att också dina kunder vill med på resan och hjälper dig sprida ditt budskap. Bra marknadsföring väcker uppmärksamhet, något som kan visa sig vara en lyckoträff för din expansion.

Lycka till.