Så väcker du engagemang i mobilen

Måns Nilsson

(3 minuters läsning)

Du ser det överallt runtom dig.  Alla surfar mobilt.  2015 var enligt statistikföretaget eMarketer året då pendeln slog över och surfandet (i USA) oftare skedde via mobil än stationärt.  Med andra ord bör företag som överväger en digital kampanj fokusera på hur de ska skapa engagerande innehåll i mobilen.

Enkelt uttryckt ska en mobil användarupplevelse vara minst lika kreativ och intressant som i övriga kanaler. Snarare än att förfasas över en liten skärm har skickliga kreatörer tagit fasta på enheternas mobilitet och att de alltid finns tillgängliga. Korta filmklipp är perfekta för fem minuters förströelse i kollektivtrafiken, och att använda telefoners GPS-funktion för extremt lokala kampanjer är typiskt smart marknadsföring.

Läs mer: E-handel med mobilen ökar

mobilsurfarens engagemang

Så gjorde pionjärerna

När det kommer till mobila användarupplevelser är det svårt att inte nämna Starbucks, som under 2011 introducerade sitt lojalitetsprogram Starbucks rewards och en app kopplad till programmet. Det slog så väl ut att Starbucks utsågs till 2012 års Mobile Marketer of the year och i USA med sina 13 miljoner mobila användare står appen för mer än 21 procent av transaktionerna i amerikanskägda butiker. Starbucks rewards har blivit så viktig att den betraktas som en kärnstrategi.

Ett annat företag som likt Starbucks tagit fasta på innovativa mobila koncept är Nivea, som gjorde en riktig home-run med sin flerfaldigt prisbelönta Nivea Sun Kids-kampanj. Föräldrar erbjöds ett armband för sina barn som via Niveas app visade vart på stranden deras barn befann sig. Det gick till och med att ställa in hur långt från telefonen barnet fick röra sig innan appen varnade.  Genom att signalera säkerhet både för hud och person kunde Nivea generera branschens bästa försäljningsökning sommaren 2014

Låt användarna göra jobbet

Du behöver inte ha en stor budget, egen app eller kunna koda för att genomföra en lyckad mobilkampanj. Många gånger finns kanalen redan i dina kunders mobila enheter. Öppna upp dina kanaler och samla användarnas upplevelser på ditt Instagram eller Periscopekonto. Red Bull var tidigt ute med att dra nytta av Periscope och använde till exempel appen för att livesända en exklusiv fest på Miami Beach. På så vis kunde användare världen över bli en del av evenemanget. Instagram är en annan kanal där hundratals kläd- och skomärken låtit sina användare skicka in bilder på hur produkterna används och på så vis skapat ambassadörer för sina varumärken.

Läs mer: Så använder vi våra smarta mobiler

Det handlar inte om dig

Man pratar om användarupplevelse, användarresa, användarinsikt och sätt att analysera, locka, glädja och uppmuntra användare. 2016 är användarens år, och fokus flyttas från statiskt innehåll till mer engagerande former av innehåll. Det handlar inte längre bara om dig och berättelsen om ditt varumärke, utan om att skapa engagemang genom interaktiva recensioner, spel, utbildningar, tävlingar – vad som helst som får användare att klicka, uppleva, svepa och dela. Mobilanvändare vill inte passivt delta i kampanjen, utan påverka omfattningen och inriktningen av den genom att svara och engagera sig; de förväntar sig en tvåsidig konversation i realtid. Betrakta ditt företag utifrån och in, skapa innehåll från användarens perspektiv och framförallt – våga vara kreativ. Det kan vara hela skillnaden.

Läs mer: Mobile first – men gör du verkligen rätt?
Håll dig uppdaterad

Prenumerera och håll koll på de senaste nyheterna med vårt nyhetsbrev: