Konkurrera smart med SEO (Del 2)

Måns Nilsson

Konkurrera smart med SEO (Del 2)

SEO_660x409

(7 minuters läsning)

Content som rankar och genererar trafik

I förra artikeln gick vi igenom hur du bör utföra ditt generella SEO-arbete. När du nu är klar med det har det blivit dags att se över webbplatsens faktiska innehåll.

Läs första delen: Konkurrera lokalt med SEO

Under första halvan av 00-talet handlade SEO-optimerat innehåll mest om att fylla webbplatser med lågkvalitativ text som innehöll mängder av attraktiva nyckeord, så kallad keyword stuffing. Men det funkar inte längre då Googles algoritm blivit smart nog för att känna igen keyword stuffing och plockar bort sådana webbplatser från sökresultaten.

Därför är det särskilt viktigt att innehållet på webbplatsen håller hög kvalitet. Det vill säga välskrivet, utförligt och framförallt användbart för dina besökare. Här följer några generella principer för contentproduktion som hjälper dig placera i Google.

Skapa relevant, engagerande content

Idag går det att skönja en stark koppling mellan höga placeringar i Google och hur pass engagerande innehållet är för besökaren. Exakt hur detta mäts är inte helt kartlagt. En del hävdar att parametrar som klickfrekvens, bounce-rate och time on page är viktigt för att ranka högt. Andra menar att Google bara mäter dwell-time, alltså hur lång tid en besökare tillbringar på en sida innan de går tillbaka till sökresultatet. Vissa menar att kopplingen inte alls är kausal, och att de höga siffrorna som syns i de nämnda parametrarna enbart har att göra med att innehållet är av hög kvalitet. Som sagt, inte helt klarlagt.

Oavsett vad kopplingen är så är lärdomen densamma – relevant, engagerande content är värdefullt för SEO. Ett högkvalitativt innehåll hjälper alltså både till med att informera besökare om ens företag, varumärke, produkter och tjänster, samtidigt som det maximerar förutsättningarna för att placera högt i sökresultaten.

Gör webbplatsen relevant för ditt ämne

Ur ett SEO-perspektiv ska innehållet först och främst styras av dina primära keywords. En generell princip är att de primära nyckelorden ska har egna landningssidor. Du måste ta reda på besökarna faktiskt letar efter när de gör sökningen, och sedan ta fram ett innehåll som direkt svarar på den frågan.

Läs mer: 5 troliga fel på din hemsida

Det huvudsakliga SEO-arbetet görs i titlar, rubriker och meta-beskrivning. Samtidigt blir innehållet  oftast bäst om du glömmer allt vad SEO heter och skriver ett bra och användbart content. Så länge ämnet är tydligt avgränsat och innehållet har ett syfte kommer de primära, sekundära och relaterade nyckelorden med största sannolikhet att förekomma naturligt i texten.

Det är dock värt att komma ihåg att landningssidorna oftast är de sidor man vill ska driva trafik i sökresultaten. Därför bör dessa också innehålla en tydlig uppmaning till det som konverterar besökare till kunder.

Innehåll och rankingfaktorer

Det finns några generella riktlinjer att ha i åtanke när man skapar content som ska placera bra i sökresultaten.

1. Google gillar innehåll som behandlar ett avgränsat ämne på djupet.
2. Google gillar omfattande innehåll.

I en undersökning som gjordes tidigt 2016 konstaterade att sidor som placerar på förstasidan i sökresultaten oftast har ett innehåll på mellan 1800 och 2000 ord.

3. Content som innehåller minst en bild träffar bättre än content utan bilder.

Det finns alltså en visuell aspekt att ha i åtanke när du producerar ditt innehåll.

Long-tail och specifika sökfrågor

Nästa manöver är att ägna sig åt så kallade long-tail keywords. Long-tail är ovanliga, lågtrafikerade sökord som svarar mot väldigt specifika sökfrågor. En e-handelsbutik som säljer finkläder kan till exempel skapa ett innehåll som svarar på ”hur man matchar kostymbyxor” eller ”vad ska man ha på sig på bröllop”.

Läs mer: Kändisarna du INTE ska googla på

Att rikta in sig på long-tail erbjuder alltså ännu ett sätt att minska konkurrensen i sökresultaten. På sikt kan detta generera en hel del organisk trafik från ett stort antal mindre sökord.

1. Utnyttja gratis verktyg för keywordförslag

Ett första steg  är att använda sig av några gratisverktyg för att få relevanta keywordförslag. Google Search Console och AdWords Keyword Planner har inbyggda funktioner som hjälper dig  hitta förslag. Där kan man enkelt skriva in sina prioriterade sökord för att få en lista över relaterade sökningar.

2. Använd autocomplete och relaterade sökningar.

När man skriva in ett ord sökrutan på Google så dyker det upp ett antal relaterade, vanligt förekommande sökförslag som börjar på samma term. Om du också genomför en sökning så genereras en lista med relaterade sökningar på botten av förstasidan. Båda är oerhört användbara källor för att hitta long tail keywords.

Givetvis finns det även tredjepartstjänster som erbjuder gratisverktyg för sökordsförslag. Två populära och användbara verktyg är ubersuggest.io och keywordtool.io

3. Ta reda på hur folk pratar om din bransch

Den mesta kommunikationen sker idag i offentliga digitala kanaler.  Något som gör det lättare än någonsin att ta reda på vad människor tänker och undrar om olika ämnen. Genom att hålla utkik i sociala medier och på bransch- och ämnesrelevanta forum kan man hitta kunskapsluckor som är utmärkta utgångspunkter för long tail-anpassat innehåll.

4. Utnyttja branschexpertis, kunder och professionella kontakter

Även om digitala verktyg är en stor hjälp har de  vissa brister. De kan inte visa alla relevanta frågor som förekommer i sökningar, och  ger samma sökordsförslag till dig som  till dina konkurrenter. Utnyttja därför din egen branschexpertis och erfarenhet för att ta fram sökordsförslag. Om du ofta får samma typ av frågor från dina kunder – istället för att förpassa svaret till en svårnavigerad F.A.Q. publicerar du ett längre, detaljerat inlägg på din sida och ökar på så vis sannolikheten att just ditt svar dyker upp i sökresultaten.

Läs mer: Mobilanpassad webbsida viktigare än någonsin

Genom att ständigt hålla koll på hur andra pratar om ditt expertområde får du oändligt med uppslag till högkvalitativt, engagerande innehåll. Använd dig av det, och konkurrera smartare med SEO.

 

Text: Johannes Trolin