Konkurrera smart med SEO

Måns Nilsson

(7 minuters läsning)

Del 1: De flesta företagare har vid något tillfälle googlat branschens viktigaste sökord och hoppats finna sitt firmanamn bland topplaceringarna. Men utan sökordsoptimering (SEO) är det svårt, för att inte säga omöjligt att knipa de översta platserna. Ett mindre företag med begränsade resurser mäktar helt enkelt inte med att utmana branschjättar som redan lagt hundratusentals kronor på sökordsoptimering och haft gott om tid att bygga upp ett digitalt rykte.
Så vad gör man som liten företagare?

SEO 660x409

Faktum är att för mindre företag är de högst trafikerade och konkurrensutsatta nyckelorden sällan de mest lönsamma. Kostnaden i tid och pengar är väldigt hög, och trafiken som genereras av en generell topplacering är inte nödvändigtvis den mest relevanta eller intäktsdrivande.

Konkurrera smartare

Vill du synas i sökmotorerna måste du sökordsoptimera, det går liksom inte att komma undan. Men genom att avgränsa, fokusera, prioritera och specialisera sig för sök går det ändå att öka relevant trafik markant.

Läs mer: SEO – en introduktion

Specialisera din verksamhet

I ditt utbud har du antagligen en produkt eller tjänst som är mer efterfrågad än andra. Är du snickare kan det vara köksrenoveringar eller fönsterarbete, för en fotograf kanske porträttfoto eller bröllopsbilder. Huvudsaken är att du kan använda dig av produkten för att skapa ett specifikt erbjudande. En specialiserad webbplats innebär många fördelar för SEO:

  1. Det tar mindre tid och resurser att identifiera och prioritera keywords och optimera webbplatsen för dem.
  2. Genom att rikta in sig på ett strängt avgränsat ämne minskar konkurrensen om sökresultaten.
  3. Webbplatsen får ett tydligare innehåll och ökar chansen att uppfattas som ett relevant söksvar på de primära nyckelorden.
  4. Det blir enklare att mäta och utvärdera effekten av optimeringsarbetet i besöksstatistiken.

Det innebär inte att du ska släppa alla andra tjänster och produkter. Men ur ett SEO-perspektiv är det ofta bättre att äga ett specialiserat sökord än vara så bred som möjligt. Då riskerar du snarare att försvinna helt från organiska sökningar. Så, fundera över vad som är den största styrkan i ditt utbud och påbörja SEO-arbetet utifrån det.

Tänk lokalt

Även om du inte kan slå jättarna globalt har du alla möjligheter att vara mer relevant lokalt. Om du bestämmer dig för att fokusera på det lokala verksamhetsområdet, då bör det också vara din övergripande SEO-strategi. Gustav Radell,  marknadschef för Google Sverige, har över 40 procent av alla sökningar någon form av lokal anknytning. Med andra ord finns den huvudsakliga konkurrensen i ditt närområde och när du optimerar din webbplats för lokala sökningar minskar konkurrensen i sökresultaten och du blir enklare att generera relevant trafik. Hårddraget – det är liksom ingen vits för ett bageri i Laholm att vara topplacerat i Hudiksvall, oavsett hur mycket trafik det driver.

Läs mer: 5 troliga fel på din hemsida

Bli listad i Google My Business

Det första steget för lokal optimering är att få sitt företag listat i Google My Business. Då blir du synlig i Googles ”local pack” vid lokala sökningar, och i Google maps. Företaget har även möjlighet att erbjuda uppdaterad information om sitt företag direkt i resultatet. Det kan handla om öppettider, adress och kontaktuppgifter. En Google-listning ger även kunderna möjlighet att recensera ditt företag. Goda recensioner är starkt kopplade till höga placeringar i sökresultaten.

För att kunna få ditt företag listat måste du först registrera dig för ett Googlekonto, och sedan följa instruktionerna på Google My Business.

Optimera din webbplats

Ditt aktiva verksamhetsområde bör vara återkommande i webbplatsens innehåll.  Däribland att din relevanta ort eller region ska finnas bland dina övriga prioriterade keywords. En hudterapeut i Jönköping vill alltså till exempel optimera för just ”hudterapeut Jönköping”. Du skriver rätt information direkt i titeltaggarna på webbplatsens hemsida, landningssidor och undersidor. Området bör även nämnas minst en gång i brödtexten på varje relevant sida.

Om man bedriver verksamhet i flera områden bör man skapa lokaliserade landningssidor för de  viktigaste städerna. På så vis kan även dessa indexeras som lokala företag på respektive plats.  Det finns inte några direkta begränsningar för hur många lokaliserade landningssidor man kan skapa, men det är generellt sett bättre att avgränsa sig till och fokusera på de viktigaste orterna till en början.

Det viktigaste att tänka på är att varje landningssida behöver unikt och relevant innehåll. Att bara copypejsta samma text men med olika ortsnamn kan rentav skada dina chanser till bra placering.
Läs mer: Mobilanpassad webbsida viktigare än någonsin

Och till sist

För lokal optimering är det av största vikt att din NAP, alltså Name, Adress, Phone number är lokalt betingad.  Google använder sig av informationen i NAP för att säkerställa företagets verksamhetsområde, och varje plats på internet där NAP finns utskriven stärker tilliten till att företaget är legitimt och informationen är korrekt. Se till att  NAP är tydligt utskrivet på webbplatsen, och att den är densamma överallt där företaget syns på internet.

I nästa del kikar vi närmre på vilket innehåll som rankar och generar trafik, och hur du går tillväga för att skapa innehållet.

 

Text: Johannes Trolin

Läs också andra delen om smart SEO: Konkurrera smart med SEO (Del 2)