Betala med en selfie

Måns Nilsson

(5 minuters läsning)
”When can I go into the supermarket and buy what I need with my good looks?” skrev Allen Ginsberg i den episka dikten America 1956. Svaret är: sensommaren 2016. Då rullar MasterCard ut sin lösning för att betala med hjälp av en enkel selfie.

Selfi-Mona_660x409

Våra koder är sällan så unika som vi hoppas. När webbsidor och webbmailar hackas sprids snart enorma databaser med användarnamn och lösenord på nätet. Som ett svar på problemet har utvecklingen av olika biometriska lösningar drivits hårt. När möjligheten att låsa upp telefonen och köpa appar genom ett fingeravtryck kom var det många som ifrågasatte hur väl det rimmade med våra krav på integritet. Diskussionen dog dock ganska snart och lagom till att vi vant oss vill nu MasterCard, en av världens största bankkortsutgivare, att vi börjar betala med hjälp av selfies.

En blinkning är allt som krävs

Redan i fjol meddelade MasterCard att de höll på att ta fram en lösning för mobilbetalning som bygger på att användaren tar en bild av sig själv. På Mobile World Congress i Barcelona tidigare i år visades lösningen upp.

För att tjänsten ska fungera krävs att kunden har MasterCards app i sin smartphone. När ett köp ska genomföras ombeds kunden ta en selfie. Appen ber sen kunden blinka för att säkerställa att bilden inte tagits i förväg. Ajay Bhalla, President of Enterprise security solutions på MasterCard, menar att ansiktsigenkänning och fingeravtryck är säkrare än lösenord då dessa alltför ofta är rätt enkla att gissa sig till. Tekniken rullas ut skarpt redan nu i sommar. Om och när den når Sverige är fortfarande oklart.

Läs mer: Digitala valutor skapar nya affärer

Inte ensamma om idén

MasterCard är dock inte ensamma om idén. I mars i år lämnade e-handelsjätten Amazon in en patentansökan för biometrisk ansiktsigenkänning. För att garantera att beställningarna görs av människor vill Amazon enligt patentbeskrivningen ersätta de CAPTCHA-lösningar som idag används för att verifiera mänsklig interaktion. Även här bygger idén på blinkningar.

amazon_selfie-large_trans_PATENT

Skiss hämtad från Amazons patentansökan

För att nya lösningar ska etablera sig krävs det som regel att en stor aktör tror på lösningen och väljer att lansera den. Vem minns inte kampen mellan VHS och Betamax, och senare HD-DVD mot Bluray. Att två så signifikanta företag som Amazon och MasterCard valt att fokusera på tekniken pekar om inte annat mot att biometriska lösningar kommer stort framöver. För alla företag och entreprenörer som satsar på webbaserade betalningslösningar gäller det att hänga med. Du vill nämligen inte satsa på fel lösning.

Det kan gå som i Finland

Redan 2013 tog finska startupen Uniqul patent på en teknik för att ersätta PIN-koder med ansiktsigenkänning i detaljhandeln. Man ville slippa kort, koder och annat som gjorde inköp tidskrävande och Uniqul hävdade att det skulle gå upp till 70% snabbare att genomföra betalningar med deras teknik. Kunden skulle helt enkelt titta in i en kamera som var kopplad till en databas med identiteter på dem som anslutit sig till tjänsten. När kundens identitet var fastställd tryckte kunden på ett enkelt OK och pengarna drogs från den betaltjänst kunden valt att ansluta sig till. Uniqul lovade att all data skulle skyddas av ”kryptering av militär grad”.

Läs mer: 3 regler som varje Startup bör följa 

Idén togs emot med öppna armar och ett företag startades. Företaget har fortfarande en hemsida, men inga uppdateringar har gjorts sen 2013. Inte heller verkar idén slagit på särskilt bred front. Men nu, med en smartphone i var hand är vi kanske mer mottagliga för biometriska lösningar. Vi får helt enkelt se.