Tre snabba tips för en framtidssäkrad kommunikation

Måns Nilsson

Har du kontroll över din kommunikation? De flesta skulle nog svara ett spontant ja på den frågan och gott så. Samtidigt har företagen aldrig lagt så mycket tid och energi som nu på att försöka locka andra till att sköta kommunikationen åt dem. Nya kanaler kräver nytt innehåll, och att producera innehåll som fångar stunden är en stor utmaning. Vill du med på tåget? Vi har sammanställt några användbara tips för en framtidssäker kommunikation:

3-tips-för-framtiden_660x409

Släpp kontrollen över trafiken till din webbplats

Det bästa du kan göra för dina kunder är att leda dem raka vägen till målet. Det finns alltså ingen anledning till att låta folk mellanlanda på din sajt om de ska ladda ner en app på Play eller Appstore.

För att fånga någons uppmärksamhet, och i nästa läge förtjäna dennes förtroende måste du ge besökaren en känsla av att ha hittat någonting utöver det vanliga.  Förenkla för kunden och flytta ut affären till de plattformar där de befinner sig snarare än att försöka locka in dem. Om stora publicister vågar, så vågar även du.

 

UX UX – Användaren i fokus – UX UX

Säljer du saker via nätet är det största misstag du kan göra att underskatta vikten av en härlig användarupplevelse. Folk fullkomligt älskar smidiga tjänster som inte kontaminerats av tidskrävande inloggningsprocesser eller krångliga köpresor.

Den traditionella köpresan är idag under attack av tjänster som Amazon, Spotify, Uber, OpenTable med flera. Tjänsterna blir ett självklart val för kunden eftersom de behärskar plattformarna till fullo och kan erbjuda en snabb och smidig affär. Faktum är att den där känslan av att ha blivit väl omhändertagen gör att många till och med är beredda att betala lite extra för hjälpen.

Lär känna dina kunders beteenden på djupet. Oavsett om du väljer att analysera kundernas beteendemönster, gör djupintervjuer eller bombar med enkäter är kunskapen om kundupplevelsen första steget mot att plocka marknadsandelar från konkurrenterna.

Kommunicera i nutid

Vi lever i föränderliga tider, och att ha koll på vad som gäller för stunden är viktigt för att kunna möta kunderna där de befinner sig. Tjänster som Snapchat, Meerkat, och Periscope är samtliga utvecklade för spontan realtidskommunikation människor emellan, och de växer i raketfart. Där det tidigare var små och snabbfotade företag som använde de nya kanalerna letar nu alla, från myndigheter och stora publicister till minsta start-up efter möjligheter att möta befintliga och blivande kunder i nya kanaler. Realtids-kommunikation kräver nya strategier, men med det också nya möjligheter.

Varför realtid? Enkelt uttryckt handlar det om ett återvändande till lägerelden. Känslan av att ha varit med när det hände. När vi nu insett att vi inte behöver spara allt vi gör har dokumentation som företeelse snabbt förpassats till historiens sophög.

Vad som passar just ditt företag avgör du, men gör inte misstaget att låta tiden springa ifrån dig. Det kan ta lång tid att komma ikapp.

 

 

Text: Mona Wallin