Så når du dina säljmål 2016

Måns Nilsson

Säljmåll_660x409

Nytt år och nya möjligheter – en uppiggande tanke som kan omfatta även företagets försäljning. För att utveckla nya möjligheter behövs också lite nya infallsvinklar.

Här är några tips för ett lönsamt nytt år från säljexperten Ulla-Lisa Thordén, som bland annat skrivit ”Sälj dig själv och ta betalt” och nu senast ”22 sätt att sälja bättre”.

  1. Nådde du de säljmål du satte för ett år sedan? Om svaret är ”nej” så gäller det att noggrant analysera orsaken. Kan du öka säljaktiviteten? Har fokus legat på fel kunder eller fel erbjudande? Är det något annat som lagt hinder i vägen – om ja, vad och hur kan det förändras? När analysen är klar, sätt upp nya säljmål för året som kommer.
  2. Ta hand om dina kunder. Dina bästa kunder är guld värda, och jul och nyår är en bra tid att pyssla om dem lite extra. Skicka ett personligt meddelande med tack för gott samarbete, och kanske information om en välgörenhet eller annat viktigt projekt ditt företag stödjer som julgåva.
  3. Avsluta samarbeten som inte leder vidare. Det kan bero på många saker men ibland är det dags att ta farväl av kunder. Ett trevligt sätt är att tacka kunden för den tid som varit och rekommendera en kollega till dig, som du vet kan vara en resurs för den här kunden. Eller höj priset så att den olönsamma kunden blir lönsam. Om kunden då väljer att gå vidare är det bäst för er båda. Lägg din tid på lönsamma kunder – och på sälj.
  4. Se över dina priser. Vad säljer bäst och ligger priset i nivå med efterfrågan? Höj priset; du ska ta betalt för hur kunden – inte du själv – värderar varan eller tjänsten.
  5. Se över dina säljaktiviteter. Gå igenom årets satsningar på försäljning och marknadsföring. Vad har fungerat bäst i bemärkelsen lönsamhet och avslut? Fortsätt jobba så nästa år och avveckla insatser som inte ger resultat. På så sätt vässar du din egen säljprocess.