Mobile first – men gör du verkligen rätt?

Måns Nilsson

Du har garanterat hört det förr, kanske har du själv upprepat mantrat – Mobile first! Alla är mobile first, men stämmer det verkligen?

Hur vi än vrider och vänder på det är det sannolikt så att dina kunder i allt högre utsträckning kommer till dig via sina mobila enheter. Oavsett om de söker kontaktuppgifter eller tänker sig att köpa licenser för miljoner, utförs en del av researcharbetet i soffan med telefonen i högsta hugg. Är ditt företag redo för det?

Mobile-first_660x409

”Det räcker med responsiv design eller en app” – Nej, du har fel!

 

Låt oss gå rakt på sak här. Responsiv design och en app är inte lösningen. Om du verkligen vill vara Mobile first måste du tänka mobilt från grunden. Att sitta med en snygg sida med full funktionalitet och försöka avgöra vad som måste bort för att få sidan att funka mobilt är ett Sisofys-arbete. Risken för att du aldrig blir helt nöjd är stor. Skifta istället perspektiv redan från början – hur vill du att ditt varumärke och din produkt presenteras på en mobil skärm? När du har svaret på det ser du till att få bästa tänkbara design som överensstämmer med din vision. Nästa steg är att bestämma om det är vettigt att utveckla en app. Ibland är det helt rätt, ibland inte. Men om du väljer att göra en app, se då till att ha en tydlig strategi för hur och vad den ska leverera. När det är klart, först då tar du beslut på hur en strategi för ditt varumärke på desktop ser ut.

 

Less is more, och för Mobile first är det viktiga ledord. Handen på hjärtat, under vår relativt korta historia med internet i var mans hand har vi skaffat oss några vanor. På ständigt större skärmar och operativsystem som erbjuder ett överflöd av funktionalitet har vi vant oss vid allt från att ctrl-F söka efter informationen till att se text målas upp i vacker akvarell i HD och bloatware. I mobilen befrias vi från allt det, däri både skönheten och utmaningen. Som en knuff i rätt riktning ger vi dig

Fem tips för att göra din mobila webbplats fantastisk.

  1. Varumärket
    Viktigast av allt. Bestäm hur du vill kommunicera ditt varumärke i mobilen och kompromissa sedan inte med din vision. Varumärket går igen i valet av logotyp, färger och teckensnitt. Ett tydligt varumärke ökar chansen för att dina kunder minns dig.
  2. Låt dem scrolla
    Gör sidorna scrollvänliga. Om du organiserar din information så att det viktigaste alltid kommer först och ligger i toppen av sidorna behöver du inte vara rädd för att information staplas på varandra. De mobila användarna är vana vid att scrolla efter mer information.
  3.  Text, fonter, bilder och meny
    Håll alla texter korta och tydliga. Användarmönstret är att läsa kort och intensivt. Se också till att använda standardfonter och en teckenstorlek så att användaren säkert kan läsa din text. Bilder är ett säkert kort för att få användarens kärlek och vi vill gärna klicka på dem. Då är det viktigt att bilderna länkar precis dit du vill leda användaren. Slutligen, använd en standardmeny och placera den högst upp till vänster. De allra flesta är högerhänta och med en meny till vänster minskar risken att menyvalet prickas av misstag.
  4. Call to action
    Vägled användarna till det du vill att de ska göra. Ska de ladda ned en app, registrera sig för ett nyhetsbrev eller skicka ett sms? Oavsett vilket, gör det fullkomligt kristallklart vad du vill att de ska göra och snitsla banan. Stora knappar och synliga instruktioner ökar chansen till konvertering.
  5. Testa, mät och optimera
    Du kan snabbtesta hur din responsiva design beter sig genom att krympa datorns webbläsarfönster till mobilens storlek. På samma vis bör du alltid testa dina sidor i både iPhone- och Androidtelefoner för att hitta buggar som behöver åtgärdas. Mät trafiken till mobilen med hjälp av något av alla verktyg som finns, men framförallt, lägg tid och i förekommande fall pengar på att analysera resultaten. Slutligen, optimera och optimera igen. Trösta dig med att det är mindre innehåll på en mobilsida och att det därmed går mycket snabbare att optimera.

 

 

 

Texten baseras på en artikel från entrepreneur.com