5 trender: Nyhetsbrev

Måns Nilsson

Tillhör du dem som tror att nyhetsbrev sett sina bästa dagar är det dags att tänka om. Det är fortfarande så att utskicken både konverterar och engagerar – om du gör det på rätt sätt vill säga.

Tiden då nyhetsbrevet var en ensidig kanal för företagsinformation till enskilda mottagare är förbi. MarketingProfs kan det mesta om mobile marketing och baserat på deras spaning för 2016 levereras följande tips.

5tips-Nyhetsbrev_660x409

Fem trender inom e-postmarknadsföring som hjälper dig lyckas med ditt utskick.

  1. Bärbart
    Stationär dator i all ära, men det är den mobila enheten vi nås på under större delen av dygnet. Att nyhetsbreven når kunderna oavsett var de befinner sig är något att fundera över innan man skapar sitt brev. Hur ska det se ut för att passa personen som åker till jobbet? Eller för den som läser hemma i soffan?
  1. Kreativa lösningar
    Idag är det många företag som skickar ut nyhetsbrev, och det gäller att skapa något unikt för att få mottagaren att  öppna utskicket. Ett kreativt förpackat material ökar sannolikheten för att mottagaren ska öppna ditt brev. Låt kreativiteten flöda när du skapar dina brev och var inte rädd för att ta ut svängarna en aning. Nyfikenhet styr klickfingrarna.
  1. Geografin
    Med kunskap om var mottagarna befinner sig öppnas helt nya möjligheter för personifierad kommunikation. Att segmentera utskickslistan och skapa specialinnehåll baserat på var mottagarna befinner ökar chansen för engagerad läsning, och på sikt ökad konvertering.
  1. Video
    En av de snabbast växande trenderna inom e-postmarknadsföring är videos, men ett varnings finger också. Det är fortfarande så att vissa mejlklienter, exempelvis Outlook och Gmail inte visar video. Att infoga rörligt material kan kräva att du tänker utanför boxen, men en bra lösning kan visa sig vara väl värt besväret.
  1. Ge mottagaren vad hen vill ha
    Det kan vara klokt att använda information som du har om en tidigare kund nästa gång du ska skapa ett nyhetsbrev. Om någon köpt skor i din webbshop kan du i nästa utskick lägga in en annan produkt från just det märket – det ökar chansen att hen skulle vara intresserad av den varan. Kort sagt, ge mottagaren det hen vill ha.

Läs mer på den här sidan.
Text: Linnea Wermeling