Hjälp medarbetaren lösa sitt problem

Måns Nilsson

Det finns en utmaning som i princip alla chefer och arbetsledare brottas med: Det faktum att medarbetarna också är människor. Vilket innebär att de ibland har personliga problem. Äktenskap trasslar, barn har problem i skolan, utmattning och depressioner är vanligt förekommande. Ibland kan privatlivet vara så pass krångligt att prestationen på arbetsplatsen påverkas. Vad ska en bra arbetsledare med ansvar för företagets ekonomi och leveranser göra då?

Hjalp-medarbetaren_660x409

Du kommer att påverkas

På större företag finns ofta en HR-avdelning med ansvar för den här typen av frågor. Men även om du inte rent operativt behöver hantera en medarbetares problem så kommer du och andra medarbetare att påverkas. Du behöver alltså förhålla dig till situationen.

Så här i början på det nya året är det många som drabbas hårt av stressen. Här följer några tips till dig som chef eller arbetsledare om hur du kan förebygga och förhålla dig till medarbetares personliga problem.

Var tillmötesgående

På vissa arbetsplatser finns stränga riktlinjer kring exempelvis personliga telefonsamtal under arbetstid, och ibland är de reglerna nödvändiga. Men när det gäller situationer där människor har personliga problem, behöver det finnas en viss flexibilitet.

Att vara tillmötesgående är inte bara rätt sak att göra ur ett humant perspektiv, det är också affärsmässigt smart. Behandlar du dina medarbetare väl och hjälper dem igenom svårare perioder kommer du också att hjälpa din företagskultur. När medarbetare känner att de blir väl omhändertagna ger de arbetet allt de har.

Investera i dina medarbetare

Genom att stötta dina medarbetare i svåra situationer bygger du ofta ett starkt förtroende och lojalitet från deras sida.  Joyce Gioia, president och CEO på den Texasbaserade firman The Herman Group, berättar om en medarbetare som hon aldrig ångrat att hon hjälpte.

Kvinnan hade hälsoproblem som gjorde att hon hade mycket svårt att komma i tid till jobbet på morgonen. Hon kom helt enkelt inte upp ur sängen. Väl på plats var hon dock alltid högpresterande. Så i stället för att ge henne sparken för sina ständiga sena ankomster såg Joyce Gioia till att ändra hennes arbetstider för att underlätta arbetssituationen samt anlitade en dietist och sponsrade ett gymkort för att hjälpa henne med hälsoproblemen. Åtgärderna var till stor hjälp, och kvinnan fortsatte som en värdefull medarbetare på företaget under lång tid.

 

Källa: American Express Open Forum

Text: Mona Wallin