Svenskarna och internet – fildelning minskar

Måns Nilsson

Minskad fildelning och fler användare på sociala medier – två slutsatser i rapporten Svenskarna och internet.

93 procent av svenskarna har tillgång till internet, men allt färre ägnar sig åt fildelning. Det är två av slutsatserna i rapporten Svenskarna och internet 2015. Varje år sammanställer Internetstiftelsen i Sverige (IIS)  en rapport som redogör för svenskarnas internetvanor, och årets version släpptes 12 november.

7 av 10 tvååringar online

Har du också känt att du ägnar för mycket tid åt internet? Då är du inte ensam. Enligt Svenskarna och internet 2015 känner 60 procent av internetanvändarna att de någon gång tillbringat för mycket tid online. En siffra som kanske inte är så förvånande då du kan surfa med massor av olika teknikprylar, när du vill. Enligt rapporten har de flesta hushåll i landet flera datorer, mobiler och surfplattor, och 67 procent av alla tvååringar använder internet.

Tv poppis i mobilen

Men vad gillar vi att göra på nätet då? Enligt rapporten är det 67 procent som tittar på tv-playkanaler via någon av sina digitala enheter. Så många som 28 procent av svenskarna (över 12 år) använder sig av streamingtjänsten Netflix. Men trots denna utveckling lever gammel-tv fortfarande kvar. Rapporten visar att de traditionella kanalerna fortfarande dominerar när det gäller att konsumera media, och att internetversionerna av dessa fungerar som ett komplement.

Fildelarna betalar

Fildelning är något som inte längre förekommer i lika stor utsträckning; endast 18 procent av internetanvändarna i Sverige fildelar. Enligt rapporten kan man istället ana en annan trend – viljan att betala för att lyssna på musik via internet (och personerna som fildelar betalar i högre grad än andra). 54 procent av musiklyssnarna (och 40 procent av filmtittarna) betalar för att använda dessa tjänster på nätet.

Som vi skrivit om tidigare fortsätter de sociala kanalerna att växa. Från 2013 har användarna av sociala medier ökat från 53 procent 2010 till 77 procent i år.

Fler siffror som återfinns i rapporten:

– 93 procent av befolkningen har tillgång till internet och 91 procent använder internet.
– 77 procent av befolkningen har en smart mobil och 76 procent använder internet i mobilen.
– 70 procent av internetanvändarna använder Facebook.
– 30 procent lyssnar på poddradio.
– 73 procent anser att internet blivit en viktig faktor i deras arbete eller studier.

Rapporten i sin helhet hittar du här: Svenskarna och internet 2015

Håll dig uppdaterad

Prenumerera och håll koll på de senaste nyheterna med vårt nyhetsbrev: