Så gör du motarbetare till medarbetare

Måns Nilsson

Det har hänt en del sedan en guldklocka för ”lång och trogen tjänst” var det tack en medarbetare väntade sig av sin arbetsgivare. I dag är beröm, uppmuntran och coachning en mycket viktig del av uppdraget för en chef och ledare. Den chef som lyckas har mycket att hämta. För helt krasst betyder engagerade medarbetare också tillväxt för företaget.

Glad byggarbetare hoppar

Mindre personalomsättning – bättre tillväxt

Forskningen har jämfört företag med engagerade respektive oengagerade medarbetare. Företag som har medarbetare och inte motarbetare har betydligt mindre personalomsättning, betydligt nöjdare kunder och betydligt bättre tillväxt, vilket beskrivs i bland annat den här artikeln i Harvard Business Review.

Visa ditt engagemang

Ordet ”tack” är såklart alltid värdefullt. Och vem blir inte glad för ett erkännande inför kollegorna på veckomötet? Men för att verkligen ta vara på och utveckla medarbetarnas engagemang krävs lite mer av dig som chef. Kanske drar du en stilla suck vid tanken på mer arbete. Men detta handlar inte om administration utan om engagemang. Kort sagt, du behöver vara den chef du själv vill ha.

3 tips på vägen:

  1. Var tillgänglig. Enligt en annan artikel i Harvard Business Review uppskattar medarbetarna att chefen tydligt respekterar dem. Att omsätta den känslan i handling kan handla om något så enkelt som att erbjuda din tid och uppmärksamhet. Så nästa gång det knackar på dörren när du sitter mitt i något annat är det bara att gilla läget. Visa med din attityd och uppmärksamhet att du uppskattar tillfället att pratas vid. Du ska inte tänka att avbrottet hindrar dig från att göra ditt jobb. I själva verket är avbrottet ditt jobb – din viktigaste uppgift är att finnas där för dina medarbetare och alltid vara beredd att ställa frågan ”hur kan jag hjälpa dig”?
  2. Lyssna noga. Det är ingen nyhet att aktivt lyssnande är en nyckel till gott ledarskap. Men det kan vara bra att då och då påminna sig om att aktivt lyssnade kräver träning. För det är inte alltid självklart att lyckas ställa om tankarna från allt annat som pågår, till att helt koncentrera dig på den medarbetare som vill prata med dig. När du är koncentrerad på samtalet kan du bejaka din nyfikenhet, ställa relevanta frågor och ”lyssna mellan raderna”. Var noga med att sammanfatta det ni pratat om (”förstår jag dig rätt om jag säger att …”) och få ett kvitto på att ni har samma bild. Engagerade medarbetare uppskattar ditt intresse, din tid och att du respekterar den input du får.
  3. Var ärlig. Kom ihåg att du som chef ständigt är i fokus för medarbetarnas intresse. De följer dina handlingar men också din attityd. De lägger märke till om du är generös med uppmärksamhet, eller kanske accepterar undermåliga insatser och struntar i att bekräfta det goda arbete som görs. Vi vet alla att det är en sak att vara chef; det är en titel på visitkortet. Att vara ledare är något annat. Ställ höga krav på dig själv så respekterar dina medarbetare att du ställer höga krav på dem.  ”Ingen man är en ö”, och engagemang går åt båda håll i ett samarbete.

 

Text: Anne Hammarskjöld