BRIS uppkoppling får aldrig svaja

Måns Nilsson

1980 hade organisationen Bris, Barnens Rätt i Samhället, tre fasta telefoner som verksamheten vilade mot. En röd telefon för barn som ringde, en grön för samtal från föräldrar och en vit för samtal till kansliet. Sedan dess har mycket hänt. I dag är Bris en modern organisation som arbetar på en rad olika plattformar, som alla ställer krav på kvalitet och flexibilitet.

– Det är viktigt för oss att kunna vara mobila. Självklart är det olika viktigt för olika medarbetare hos oss, men många är ofta ute och reser och behöver därför vara nåbara och tillgängliga, säger Rachid Zeitoun, IT-samordnare på Bris. 

Foto: BRIS

– Det är viktigt för oss med driftsäkerhet och snabbhet i vår tillgång till internet, säger Rachid Zeitoun. Foto: BRIS

Sedan några år tillbaka jobbar Bris inte längre med volontärer som tar emot samtalen. I stället har organisationen anställt 17 utbildade kuratorer. Bris har haft Tele2 som leverantör av mobila operatörstjänster under flera år, men är sedan ett drygt år tillbaka också växelkund hos Tele2. Genom Tele2 Växel har Bris lagt sin växellösning i molnet.

Behöver inga fasta telefoner

– Tele2 Växel ger oss möjlighet att kunna ha både ett mobilt och en fast nummer via samma enhet, så vi behöver inga fasta telefoner.  Därigenom slipper vi en hel del support och service och kan köra allting via mobilen. De flesta medarbetarna är ändå mest bekväma med att jobba med en mobiltelefon, säger Rachid Zeitoun.

Bris har sitt huvudkontor i Stockholm, men regionkontoren i Umeå, Göteborg, Norrköping och Malmö omfattas också av växellösningen. Totalt har Bris 52 användare med fast och mobilt nummer i molnväxeln.

”Lättare komma i kontakt med oss nu”

– Genom Tele2 Växel har vi blivit mer flexibla och tillgängliga. Vår växelpersonals jobb är nu betydligt enklare och det är lättare för folk att komma i kontakt med oss. Även om vi är borta från kontoret kan vi ta emot samtal, och vi har lättare att hänvisa om vi inte är nåbara, säger Rachid Zeitoun.

Bland medarbetarna har de nya lösningarna tagits väl emot.

– Vi har kört en del utbildningar i själva appen kring hur den fungerar och hur man ska använda den för att det ska fungera optimalt. Man kan också göra alla sina inställningar via en webbsida. Det känns som att de flesta av våra medarbetare har vant sig, uppskattar funktionen och använder den regelbundet.

Rachid Zeitoun säger också att implementeringen – det moment som många bävar inför och som kan få företag att dra sig för ett byte – var förvånansvärt okomplicerad.

– Implementeringen gick smidigare än vad vi kunnat hoppas på. Det enda som behövdes var i stort sett våra anställdas telefonnummer, sedan var det igång. Man har ju hört om implementeringar som tagit tid och varit väldigt krångliga, men det här bytet gick ganska smärtfritt.

Bris har även fiber till samtliga kontor genom Tele2 – och behovet av driftsäker och snabb tillgång till internet har ökat för organisationen.  Bara 20 procent av de 25 156 stödjande kontakter som Bris hade 2014 skedde via telefon. I stället valde 34 procent att mejla och 38 procent valde chattfunktionen som Tele2 har byggt stöd för hos Bris.

Stabil uppkoppling nödvändig

– Det är viktigt för oss med driftsäkerhet och snabbhet i vår tillgång till internet. Mycket av vårt arbete sker där i dag och därför kan vår uppkoppling inte ligga nere. Tele2 har varit stabila och i de fall som vi haft problem så har vi fått väldigt snabb hjälp av kundservice, säger Rachid Zeitoun.

Tele2s Nahi Hijazi jobbar nära och löpande med Bris:

– Bris var bland de första av våra kunder som anslöt sig till och migrerade till vår molnväxellösning och därför har det varit extra spännande att följa hur övergången öppnat möjligheter för nya arbetssätt och förenklat arbetsvardagen, säger Nahi Hijazi, Account Manager inom Tele2s företagsförsäljning för Large Enterprise Sales.

Bris Tele2-lösningar:

  •  Mobil Växel hos regionkontoren (4 stycken), 52 användare
  • Mobila operatörstjänster
  • Trio Chatplattform
  • Fiber/datanät
  •  Mobila bredband 10 stycken (används när medarbetare är ute och föreläser)

 

Text: Spotlight PR

Håll dig uppdaterad

Prenumerera och håll koll på de senaste nyheterna med vårt nyhetsbrev: