Företagen som lockar de bästa medarbetarna

Måns Nilsson
young_660_409px

Konkurrensen om de bästa medarbetarna är hård och unga, skickliga ingenjörer har i regel många arbetsgivare att välja bland.

Unga teknikstudenter och ingenjörer vill ha balans mellan arbete och fritid, en kreativ arbetsmiljö och helst jobba på Google. Men hur lockar man till sig de bästa medarbetarna även om man inte är världens coolaste företag?

Kanske som vård- och omsorgsförvaltingen i Helsingborgs stad som just nu är ute och rekryterar. Inte med vanliga platsannonser utan med en film på Youtube med mycket kaxighet, attityd och humor.

Filmen inleds med att en ung kvinna sitter i anställningsintervju med en personalchef som plötsligt utbrister i en sång: ”Adventurous. You’re looking for a thrill. You’re in need of kicks every day of the week. We got the job for you! Du borde jobba med – vård och omsorg!”

Är det här rätt sätt att komma igenom bruset och nå fram till dagens studenter och unga högutbildade?

– Det är roligt och helt klart skapar det kännedom på marknaden, vilket är viktigt för många arbetsgivare. Däremot är det för tidigt att säga vilken effekt det ger för arbetsgivaren på lång sikt, säger Sighsten Dahl, expert på arbetsgivarvarumärken på Universum, ett företag som i snart 30 år mätt vilka attityder och preferenser studenter och unga högutbildade har gentemot kommande arbetsgivare.

Starka varumärken drar bästa medarbetarna

Universums återkommande rankingar över vilka företag som är mest attraktiva som arbetsgivare brukar väcka stort uppseende. På senare år har topplistorna dominerats av företag som Google, Spotify och Ikea, internationella företag med generellt sett starka varumärken.

– De här företagen har attraktiva varumärken i sig. Redan innan de träffar potentiella anställda finns det en positiv syn på företaget, säger Sighsten Dahl.

– Generellt är arbetsgivare som associeras med en kreativ och dynamisk arbetsmiljö vinnare, liksom om studenterna upplever att de känner att man får frihet och kan jobba självständigt – detta gäller särskilt för data-IT-utbildade.

Lyckades ändra sin image

Men det är inte bara välkända konsumentföretag som hamnar högt på Universums rankinglistor. Sighsten Dahl vill lyfta fram teknikkonsultföretaget ÅF som på tio år har gjort ett jättelyft och i dag ligger på andra plats när arbetsverksamma unga civilingenjörer ska ange sin drömarbetsgivare.

– ÅF är ett väldigt teknikorienterat företag som utgick från sina produkter och tjänster på samma sätt i sin marknadsföring som i sina platsannonser.

Men för tio år sedan började ÅF en målmedveten och strukturerad strategi för att förändra bilden av företaget.

– De började med att titta internt på ’vad har vi som är bra’ och sedan började de lyfta fram den mänskliga aspekten, de anställda, som fick personifiera vad ÅF faktiskt gjorde. På så sätt lyckades man förflytta bilden av företaget.

– Det handlar om att jobba lika målmedvetet med arbetsgivarvarumärket som med försäljning; att ta reda på vilken målgruppen är, lära känna dem, lära känna konkurrensen, positionera sig mot dem och först därefter jobba enträget med kommunikation riktad mot dem man vill nå.

Koll på drivkrafter

Därför är det extremt viktigt för arbetsgivare att ha koll på unga människors viktigaste drivkrafter när det gäller deras framtida karriär. I Universums underökningar har ”balans mellan arbete och privatliv” legat stabilt i topp i många år.

– Men de senaste åren ser vi en ny trend i att det blir allt viktigare för studenter att man vill vara hängiven en god sak. Man vill känna att arbetsgivaren har ett högre syfte och att det ska finnas en samhörighet mellan ens egna värderingar och företagets.

Nyligen utsågs Micael Bydén till ny överbefälhavare, ÖB. En av de stora utmaningar som han står inför är att rekrytera till Försvarsmakten. Om Sighsten Dahl var ÖB, vad skulle han göra?

– Jag skulle fortsätta på den inslagna vägen; Försvarsmakten har gått klart framåt i våra rankingar i år. Precis som alltid gäller det att förstå målgruppen och deras drivkrafter för att sedan konvertera detta till ett intresse och till slut att man faktiskt söker sig till Försvarsmakten.

– Ett mer generellt svar är att man måste börja på högsta nivå och titta i företagets eller organisationens långsiktiga plan. Då kan man också bestämma sig för att ’om tio år ska vårt lokala kraftbolag vara regionens bästa arbetsgivare’, för att ta ett annat exempel. Då har man något konkret att sikta mot.

 

Topprankade arbetsgivare…

…bland ingenjörer:

  1. Google
  2. ÅF
  3. Ikea

…inom data och IT:

  1. Google
  2. Spotify
  3. Microsoft

 

Mer om Universums rankingar FöretagsBarometern och KarriärBarometern:

http://universumglobal.com/se/foretagsbarometern-2015/

http://universumglobal.com/se/karriarbarometern-2015/

 

Text: Per-Ola Knutas