En säljpitch som funkar

Måns Nilsson

pitch_stor

För företagare är oftast en av de största utmaningarna att dra in pengar och hålla kassaflödet igång. Här följer åtta tips på hur du gör en riktigt bra säljpitch.

  1. Våga vara annorlunda. Inled samtalet eller mailet med någonting oväntat som fångar uppmärksamheten. Men gå inte för långt – kunden vill också se att du är professionell.
  2. Hitta din nisch. Fundera över och bestäm vilken typ av kund du ska rikta dig till. Vilka är kundens behov, problem, verksamhet och utmaningar? När kunden märker att du är speciellt insatt i situationen och förstår verksamheten ökar chanserna att hen väljer dig. Det kan kännas vanskligt att välja ut och välja bort olika typer av kunder – men det är ofta en god strategi som lönar sig.
  3. Var (lite) informell. Att vara alltför formell gör att relationen känns begränsad och distanserad – något du ska undvika! Språket i din säljpitch ska snarare vara som att du pratar till en vän. Men rensa lite i språket så att det inte blir alltför avslappnat. Balans!
  4. Cliffhangers. Om du gör din pitch via mail bör ämnesraden locka din potentiella kund att vilja öppna mailet. Resten av mailet ska hela tiden locka till fortsatt läsning: första meningen ska leda till den andra meningen som leder till den tredje, och så vidare. I slutet ska det finnas en pay-off som gör att läsarna känner att de bara måste ha just dig. Ta hjälp av ett kommunikationsproffs om det känns svårt med formuleringarna. Det lönar sig ofta.
  5. Fokusera på kunden. Många koncentrerar sin säljpitch kring att berätta hur bra de är och varför kunden ska välja just det företaget. Det är helt fel. Vem gillar att höra andra prata om sig själva? Fokus ska vara på klientens behov, problem och utmaningar, och vad just du kan göra för att lösa dem.
  6. Kort och koncist. Målet med första mötet är att ni ska inleda en relation att bygga vidare på. Skapa nyfikenhet och entusiasm genom att välj ut de bästa delarna av ditt erbjudande. Men gör det kortfattat, och utifrån kundens behov. (Se punkt 5.)
  7. Call To Action. Redan innan du kontaktar kunden ska du ha bestämt dig för vad och hur du vill att kunden ska svara. Är det genom att fylla i ett formulär, ringa dig, svara på mailet eller skriva upp sig på en maillista? Ge gärna några förslag att välja mellan, förklara fördelarna och vad de får ut av att göra som du vill. Men prata inte för mycket om dina stora visioner, led kunden långsamt fram i din säljkedja.
  8. Varm eller kall säljpitch? Försök att ”bonda” med mottagaren av pitchen. Använd de gemensamma nämnare du kan hitta för att skapa något personligt er emellan. Då blir säljpitchen ”varm”.

Så, kort sagt: var personlig, kortfattad och kraftfull! Det är så du övertygar i en säljpitch, oavsett vad du säljer, vilken marknad du befinner dig på eller vilken kanal du ska pitcha i. Lägg tid på att verkligen få allting rätt för att sedan kunna skörda det du sått.

 

Tipsen kommer från entreprenören och författaren Mike Michalowicz