Så sätter du fart på affärerna med LinkedIn

Måns Nilsson

I november 2014 var antalet svenska LinkedIn-användare över 2 miljoner. Hur många av dem som faktiskt utnyttjar nätverkets alla möjligheter är oklart. Här följer sex tips på vad du kan göra för att få ut maximalt av LinkedIn och göra det till en värdefull marknadsföringskanal för dig och ditt företag:

automation

 

 

 

 

 

 

 

  1. Skapa en komplett och uppdaterad profil. Kan låta självklart, men långt ifrån alla gör det. En genomarbetad profil gör det lättare för besökare att fatta vad du och ditt företag gör. Och, inte minst viktigt: Det gör att sökmotorerna hittar dig.
  2. Lyssna och delta. LinkedIn är förvisso ett skyltfönster där du visar upp dig och ditt företag – men inte bara det. Det är framför allt en social plattform precis som Facebook och Twitter. Du vill att människor ska  engagera sig i det du gör. Och det bästa sättet att väcka deras engagemang är att själv vara lyssnande och engagerad. Det kan vara så enkelt som att klicka gilla när en kontakt uppdaterar sin profil, eller – ännu bättre – läsa vad hen postar, och sedan svara med en insiktsfull fråga eller åsikt.
  3. Sprid rätt budskap. Posta regelbundet något nytt i din feed – ett blogginlägg, en länk till en film eller nyhet. Var noggrann med VAD du postar: det ska rimma med den bild du vill etablera av dig själv. LinkedIn må vara personligt, men det är inte privat. Lol-cats, barnbilder och tokroliga filmklipp förmodligen ingenting med ditt varumärke att göra. Spara alltså detta till din personliga Facebook-profil,
  4. …och gör det lagom ofta. Regelbundenhet är som sagt bra – att vräka ur sig poster flera gånger dagligen är det inte. Spamma inte din feed tills dina kontakter tröttnar på dig. Lagom är bäst. Kvalitet före kvantitet.
  5. Delta i grupper, eller starta din egen. Det här kräver en del tid, men ger ofta god utdelning. Eftersom din kontaktlista förmodligen är en blandning av människor från en mängd olika branscher, så är grupper ett bra sätt att nå ut till en specifik målgrupp med ett smalare budskap. Etablera dig som expert på just ditt område. Delta i diskussioner, dela med dig av din kunskap, så når du folk även utanför din egen kontaktkrets.
  6. Be dina anställda, eller andra med en nära koppling till ditt företag, att lyfta fram verksamheten och era tjänster. Om du har anställda så ligger det ju också i deras intresse att det går bra för företaget.