Så läker du en dålig relation på jobbet

Måns Nilsson

relation_stor

Enligt aktuell svensk forskning tror svenska chefer att de lägger 40 procent av sin tid på att ge återkoppling till sina medarbetare. I själva verket är siffran två procent. Förra veckan berättade vi om hur du blir den återkopplande chef som medarbetarna vill ha. Men vad gör du om relationen med en medarbetare hunnit bli en riktig surdeg?

Lars Einar Engström, entreprenör och föreläsare på IHM Business School med lång erfarenhet av ledarskaps- och organisationsutveckling, menar att det går att läka en dålig relation. Vägen dit heter tid, kommunikation och mod. Det är i regel chefen behöver ta initiativet till en nystart.

– Som chef behöver man konstatera att ”vi har gått snett, låt oss börja om”. Boka sedan ett antal träffar för att prata och var tydlig med att målet är att få en bättre kommunikation er emellan. Era möten ska prioriteras och inte bokas om.

Förbered varje möte

Var och en ska förbereda varje möte genom att skriva ner 2-3 exempel på egenskaper eller beteenden – både bra och dåliga – hos den andre. Samtalen ska ta upp hur de goda sidorna kan förstärkas och hur ni kan hjälpas åt om ett dåligt beteende dyker upp igen.

– Man kan komma överens om att ”göra jag si, då säger du till”. Och kommer man på sig själv med att falla tillbaka i ett oönskat beteende kan man själv säga att ”oj, nu gjorde jag så, det var inte meningen…”, förklarar Lars Einar Engström.

Förebilder inom ledarskap

Vilka verktyg kan chefen jobba med för att utvecklas som ledare? Ett sätt är att reflektera kring en egen förebild, som en favoritlärare eller en egen chef som varit extra bra. Hur arbetade de och vilka egenskaper gjorde dem speciella? Hur bjöd de in till samtal och hur fick de människor i sin omgivning att utvecklas? Ett annat sätt är att söka den utbildning som man saknar.

– För chefer på mindre och medelstora företag finns det bra utbildningar på IHM respektive på Handelshögskolans Executive Education i Stockholm, säger Lars Einar Engström.

 

Så bygger du relationen med besvikna medarbetare

  • Ta initiativet till samtal och var öppen med att du vet att det finns problem i relationen och att målet nu är att skapa en god kommunikation.
  • Boka flera möten som båda ska förbereda sig för.
  • Respektera det ni kommer fram till om ömsesidig feedback.
  • Inventera dina egna förebilder – vad gjorde dem till bra ledare och lärare?

 

Text: Anne Hammarsköld