Tänk på det här när du väljer internetoperatör

Måns Nilsson

Att välja rätt internetoperatör för ditt företag kan kännas knepigt. Vad är det egentligen man bör tänka på innan man skriver på ett avtal med en leverantör? Vi ringde upp Patrick Höijer, produktmarknadschef på Tele2, för att ta reda på det.

Patrick Höijer

Patrick Höijer

Hej Patrick! Vad är det första man som företagare ska tänka på vid val av internetoperatör?
– Fundera över vilka behov som finns. Hur affärskritisk är den kommunikation som ni arbetar med? Utifrån detta bestämmer du vilken typ av tjänst just ditt företag behöver och vilken servicenivå ni vill ligga på. Utifrån dina behov ska din internetoperatör kunna sätta upp olika tekniska lösningar som passar ditt företag. Om du vill ha högsta säkerhet kanske ni behöver ha flera förbindelser in till kontoret. Det kan ju vara så att internetkabeln råkar gå av vid ett vägarbete och då behövs en backup-lösning för det. Fråga din tilltänkta internetleverantör hur de löser den typen av problem!

Man ska alltså tänka på vägarbeten vid val av operatör?
– Ja, om det kan vara affärskritiskt för ditt företag så måste du göra det. Det kan vara bra att fundera igenom möjliga scenarion innan du bestämmer dig för vilken leverantör du vill anlita. Klarar företaget av att nätet ligger nere under ett dygn? Om inte, måste du se till att ha en högre säkerhetsnivå redan från start.

Har du fler tips till den som är på väg att välja internetoperatör?
– Självklart. Här kommer mina tips:

  1.  Fundera över hur affärskritisk din dataförbindelse är.
  2.  Säkra upp att den leverantör du väljer har en vettig teknisk lösning som uppfyller företagets behov.
  3. Kontrollera att din leverantör har egen övervakning och en bra teknisk support.
  4. Se till att leverantören du väljer tillhandahåller tilläggstjänster, exempelvis DDoS-skydd och brandvägg.

 

Text: Linnea Wermeling