Så ändrar Facebook spelplanen för dig

Måns Nilsson

Facebook gör förändringar – och de kommer med stor sannolikhet att påverka dig. Om du idag marknadsför ditt företag via Facebook kanske du redan märkt att något hänt.

Facebook blir hårdare mot rena reklaminlägg. Men du kan få ut ditt innehåll ändå.

Facebook blir hårdare mot rena reklaminlägg. Men du kan få ut ditt innehåll ändå.

Vad ändrar Facebook i News Feed?

Förändringen går ut på att förbättra användarupplevelsen för ”privatanvändarna” (eller det är det officiella skälet – men vi ska återkomma till det). Facebook har börjat ta hårdare tag mot postningar med tydligt marknadsföringssyfte, och reducerar de här posterna i följarnas flöde (det vill säga, det är inte längre säkert att dina följare ser dina reklampostningar).
Enligt Facebook gör man den här förändringen på grund av användarnas uttryckliga önskan att se mindre reklam och mer privata uppdateringar i sina flöden.

Hur påverkar det mig?

Om Facebook Pages är en viktig del i ditt företags marknadsföringsstrategi innebär den här förändringen att du kommer behöva köpa annonser på Facebook för att få samma engagemang som tidigare på organiska postningar som promotar din produkt eller tjänst. Med andra ord: Facebook kan fortfarande sprida din marknadsföring i flödet – men bara om du betalar för annonser…
För användarna, ”gemene man”, är det här goda nyheter, eftersom de får ett vettigare flöde på Facebook med fler privata uppdateringar och färre rena reklambudskap. De som drabbas är de företag som försöker hårdsälja sina produkter eller tjänster – det är de som främst straffas av algoritmen.

Vad kan jag göra åt det?

Det är egentligen inte så svårt: Satsa på bra innehåll och på att skapa värde för användarna, så kommer du inte att drabbas.

Undvik poster som:

  • Bara pushar följarna att köpa något eller ladda ner en app.
  • Uppmanar folk att tävla om något, utan någon relevant kontext eller koppling till företaget.
  • Recyclar material från en annons, utan att göra några förändringar.

Så, kort sagt:
Om det känns som en annons, bry dig inte om att posta den i flödet.
Om du VILL nå ut med ett säljbudskap – köp en annons.