Mobilanpassad webbsida viktigare än någonsin

Måns Nilsson

Sedan en dryg vecka tillbaka prioriterar Google mobilanpassade webbplatser i sina sökresultat. Det innebär att om din webbplats inte är responsiv så riskerar du att halka långt ner i sökresultaten, även om du gör allt annat ”rätt”.

Förändringen ska bara påverka mobila enheter – sökningar på datorn ska alltså ge samma resultat som förut. Anledningen till Googles förändring är förstås att de allra flesta idag söker information via sina smartphones, i första hand. Enligt comScore har nu 184 000 000 människor en smartphone, och Google Search är den fjärde mest populära appen (efter Facebook, YouTube och Google Play).

Mobilanpassade sajter hamnar högre upp i Googles sökresultat.

Mobilanpassade sajter hamnar högre upp i Googles sökresultat.

Många små företag är helt beroende av att rankas högt i Googles sökresultat – det är ofta den enskilt viktigaste och kanske den enda möjligheten för ett litet företag att hittas av sin målgrupp. Enligt sökjätten själv använder 84 procent av alla konsumenter sökfunktionen för att hitta information för att köpa en vara eller tjänst. Med andra ord: Finns du inte bland sökresultaten, är risken stor att du förlorar en hel del kunder och affärsmöjligheter.

Men ta det lugnt – farbror Google hjälper dig gärna på traven. Den här guiden visar dig hur du kan göra din sida mer mobilvänlig. Och vill du fräscha upp dina kunskaper om sökmotoroptimering, ta en titt här.