Hashtags och personlighet – så lyckas du i sociala medier

Måns Nilsson

Sociala medier är ett av de smartaste och billigaste sätten att marknadsföra produkter och tjänster. Och det kan ge grymma resultat. Ändå använder bara var fjärde småföretagare sociala medier i sin marknadsföring. Det kräver varken massor av tid eller pengar, däremot en tydlig plan och långsiktighet. Följer du tipsen här så har du goda chanser att lyckas:

socialamedier_artikel_stor_660_409px

 

  1. Hur ska jag börja? Gör en analys och en strategi. Vad vill du uppnå? Hur vill du att ditt varumärke ska uppfattas? Vem vill du nå? Bestäm vilken din roll ska vara – ska du delta i diskussioner inom ett specifikt område, ska det fungera som en kundservice-kanal, ska du inspirera, eller bygga en bild av ditt varumärke genom att associera dig med andra som du vill likna?
  2. Vem ska jag följa? Följ de personer och konton som har relevans för din verksamhet och ditt varumärke, och sådana som har ett värde för dina följare/de du vill ska följa dig.
  3. Hur tar jag fram innehållet? Innehåll för sociala medier måste planeras och förberedas precis som i all annan marknadsföring. Ta det på allvar. Se till att det du sprider har relevans för det du gör eller säljer. Var hyfsat stringent – dina följare ska kunna avgöra om det är intressant och givande att följa dig, så spreta inte för mycket.
  4. Vilka inlägg blir mest lästa och delade? Tja, här finns inga garantier, men du kan ge ditt innehåll en god chans genom att hålla dig till några tumregler:
    • Skriv bra. Lägg ner jobb på att hitta bra formuleringar och att skriva engagerande och intresseväckande.
    • Välj bilder noga. Visa dina följare att du bryr dig och anstränger dig genom att lägga ut snygga, roliga eller intressanta bilder och filmer – du vill ju att de ska stanna upp och titta, eller hur?
    • Använd hashtags. Ett smart sätt att hitta in i flödet inom de områden där du vill synas. Ta reda på vilka hashtags som är viktiga i just ditt sammanhang.
  5. Hur ska jag vara? Hitta en stil och en ton som passar med produkten eller företaget. Använd samma ton i alla digitala kanaler. Var engagerad, svara snabbt, var uppskattande, ställ frågor. Våga vara personlig – du ska kännas som en människa, även om du representerar ett varumärke. Humor och ödmjukhet!
  6. Hur ofta ska jag uppdatera? Var regelbunden – du kanske gör något två gånger om dagen, eller två gånger i veckan. Bestäm från början hur täta uppdateringar du mäktar med.
  7. Måste jag finnas i alla kanaler? Det här är till stor del en fråga om tid. Du kanske inte hinner sköta Twitter, Facebook, Instagram med mera. I så fall är det bättre att börja med en av dem, och göra det noggrant och bra. När du gör din analys (se första punkten!) så kommer du också ta reda på i vilka kanaler dina kunder är mest aktiva. Om din målgrupp knappt finns på Twitter – skippa det då, och lägg krutet på någon annan kanal istället.
  8. Jaha, och sen då? Följ upp! Mät och utvärdera. Använd t ex Google Analytics och Notified för att se vad som sägs om ditt varumärke (och andra), om dina postningar blir delade, i vilka kanaler det funkar bäst, osv. Prova dig fram, gör om och testa på nytt. Sätt små (rimliga) delmål, kanske per månad eller för varje post.

Kör hårt!